onsdag 1 februari 2017

Månadsbokslut januari 2017

Antal lästa böcker i januari 2017: 9

01. Insurgent av Veronica Roth
02. Cirkeltecknaren av Fred Vargas
03. Den stora matchen av Arnaldur Indriðason
04. Röd vinterängel av Tove Birkeland Brandt
05. Entry Island av Peter May
06. Uppstigningens brunn av Brandon Sanderson (1:2)
07. Kemisten av Stephenie Meyer
08. Bridget Jones baby av Helen Fielding
09. Alfa och Omega av Oskar Källner

Antal lästa sidor: 3139
Genomsnitt/dag: 101
Genomsnitt/bok: 348

Snittbetyg: 3,44

Ingående i serie: 6
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Biografi: 0
Chick-lit: 1
Drama: 0
Fantasy: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 4
Science fiction: 2
Skräck: 0
Thriller: 1

Boktolvan: 1
E-böcker: 2
Finish that series: 2
Hyllvärmare: 3

Kvinnor: 5
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 2
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 7

Antal nykomna böcker: 5
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Entry Island av Peter May
Månadens sämsta: Röd vinterängel av Tove Birkeland Brandt
Månadens överraskning: Cirkeltecknaren av Fred Vargas
Månadens besvikelse: Röd vinterängel av Tove Birkeland Brandt
Månadens roligaste: Bridget Jones baby av Helen Fielding
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Det blev betydligt fler böcker i januari än vad jag hade hoppats på, men till största delen beror det nog på att de flesta var tunnisar. Det spelar ingen som helst roll, de olästa har minskat i antal. De flesta var ganska bra och höll sig i mittenskiktet. Bara en topp och en dal.

Det blev hela sex böcker som ingår i serier varav två var första boken och en var den senaste. Två av böckerna var med i min avsluta-serie-utmaning, men ingen av dem var den senaste utgivna. En av de påbörjade serierna kommer jag att fortsätta läsa.

Tre hyllvärmare blev lästa, precis som planerat, och hela sju recensionsexemplar. Ett fantastiskt facit.

Nytillskotten blev fem och jag har tekniskt sett inte köpt en enda ny bok i år. Jag vill gärna hålla det så ett tag till. Inga böcker skänktes bort.

Om månadens bästa: Entry Island var ensam i topp.
Om månadens sämsta: Liksom Röd vinterängel var ensam i botten.
Om månadens överraskning: Med en dåres envishet hävdar jag att jag inte gillar franskt, men Cirkeltecknaren var bra.
Om månadens besvikelse: Röd vinterängel fick mig återigen att fundera över om jag verkligen vill läsa egenutgivningar.
Om månadens roligaste: Bridget Jones är obetalbar.
Om månadens otäckaste: Spännande läste jag, men inget otäckt.

12 kommentarer:

  1. Det verkar som om du har haft en bra start på året :) Egenutgivningar är svårt. En av mina favoritböcker (The God Eaters av Jesse Hajicek) är en egenutgivning, men så finns det ju de som är katastrofala. För min del sållar jag ofta bort egenutgivningar redan i första kontakten, därför att om en person inte bemödar sig att skriva till mig utan att kontrollera stavning och grammatik - hur ser det då ut i deras bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också läst ett och annat guldkorn bland egenutgivningen, men för det mesta har det varit rent dåligt. Det är synd för det gör ju att jag helst inte vill läsa mer av det och då kanske jag missar de där guldkornen. Mejlen jag har fått har nog varit rättstavade och allt så där har jag inte kunnat sålla bort någon heller. Suck.

      Radera
  2. imponerande! på alla sätt. Fred Vargas ser jag fram emot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag läste Fred Vargas till slut, den var mycket bättre än jag hade väntat mig :)

      Radera
  3. Wow! Och så har du läst Kemisten. Jag har inte orkat ännu, mer än ett par sidor i december. Just nu går allt trögt, jag är kräsen ;-) Men Entry Island kanske kunde råda bot på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kemisten var ganska seg i början och... inte jättebra. Entry Island däremot, jösses :)

      Radera
  4. Bra start, hoppar nog Röd Vinterängel för min del kommer jag nog tacka nej till egenutgivningar.Kemisten är jag sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag lutar mer och mer åt att strunta i egenutgivningar, men det är synd för några är ju faktiskt bra. Kemisten var inte riktigt min grej, men den var underhållande :)

      Radera
  5. Ett par av mina favoriter är/började som (vem vet?) egenutgivningar - Silotrilogin av Hugh Howey och The Martian av Andy Weir, så det finns guldkorn. Men har en känsla av att det kan vara långt emellan dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha läst Röd vinterängel så funderade jag över om det var värt alla de dåliga för att hitta de där få guldkornen... Om jag känner mig själv rätt så kommer jag ändå att fortsätta chansa :)

      Radera
  6. Jag försöker också vara restriktiv med egenutgivning, har inte direkt stött på någon ren katastrof än men det har funnits böcker som inte varit läsbara. Men jag också läst några riktigt fina egenutgivna böcker. Alfa & Omega håller jag på att läsa nu, en novell i taget =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill ha exempel på katastrof så skulle du kunna läsa Röd vinterängel ;) Jag råkade läsa ut Alfa och Omega, kunde inte hejda mig...

      Radera