torsdag 2 februari 2017

Hett i hyllan #77

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

September 2013 och jag lyckas vinna två böcker i en utlottning.
De två böckerna var de två första delarna i Cecilia Samartins serie Peregrino. Första delen läste för drygt 1,5 år sedan och jag blev faktiskt både överrumplad och överraskad över hur mycket jag gillade. Gissa om andra delen, La Peregrina, är läst. Nej, naturligtvis inte.

Nu mer har den dessutom sällskap av tredje delen, Los Peregrinos, och det är faktiskt så att den här serien är med i min Finish That Series Challenge i år så båda böckerna kommer att bli lästa hyfsat snart.

Så här står det på baksidan:
Den unga mexikanskan Jamilet bor i Los Angeles, där hon genom sitt arbete på ett psykiatriskt sjukhus blir god vän med den excentriske señor Peregrino. Med Jamilets hjälp får señor Peregrino tillbaka sin frihet, och han gör henne officiellt till sin arvinge. Men Jamilet kan inte glömma señor Peregrinos berättelse om hur han som ung vandrade den legendariska pilgrimsvägen till Santiago de Compostela och mötte sitt livs kärlek Rosa bara för att förlora henne igen. Jamilet känner ett oförklarligt band till Rosa. När hon får veta att både hon och Rosa föddes med samma slags födelsemärke, satsar hon allt på att ta reda på Rosas historia, även om det innebär att hon måste bryta mot lagen och sätta sitt förhållande till señor Peregrino på spel. Hennes sökande för henne till Mexico och Spanien och hon gör upptäckter som är mer fantastiska än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

20 kommentarer:

  1. denna väntar i min bokhylla också, lyssnade på henne när hon var i Göteborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag velat göra också, det måste ha varit intressant.

      Radera
  2. mer hett: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/02/stendhal-hett-32.html

    SvaraRadera
  3. Det där är ju en författare som jag skulle vilja läsa. Fast jag har inte köpt någon bok av henne...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/02/02/hett-i-hyllan-30/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag inte gillat så kunde du ha fått mina, men det här är en keeper :)

      Radera
    2. Lite moment 22 för hade du inte gillat hade jag kanske inte velat ha dem :-D

      Radera
    3. Det är ju lite det som är problemet ;)

      Radera
  4. Jag har inte läst något av henne. Här kommer min heting. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/02/02/hett-i-hyllan-10/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag har googlat på henne så får jag känslan att hon inte är speciellt känd, i alla fall inte i resten av världen :)

      Radera
  5. Jag har också läst en Samartin och blev glatt överraskad - men det märkligaste med henne, det är att hon säljer ofantligt bra i Norge, av alla ställen! Miljonupplagor!!!
    Vad beträffar "hett i hyllan" den här gången vände jag lite på begreppet ... hoppas du inte har något emot det, till råga på allt tjuvstartade jag några minuter före midnatt! :-D
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2017/02/stekheta-selma-i-pocketformat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2016/05/pa-pilgrimsvandring-ur-en-lassvacka.html

      Radera
    2. Ja, det är i stort sett bara i Norge och Sverige som hon är riktigt känd :)

      Radera
  6. Har läst de böckerna och tyckte mycket om dem, men så gillar jag ju alla Samartins böcker. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan-77.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är snart dags för mig att läsa denna så får vi se om jag också gillar mer än en :)

      Radera
  7. Jag har också böcker stående av författaren. Här kommer mitt inlägghttp://eggetbok.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
  8. Jag har läst de böckerna och tyckte om dem!

    Här är mitt inlägg:
    http://binasbooks.blogg.se/2017/february/hett-i-hyllan-8.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kommer att gilla denna också :)

      Radera
  9. En författare jag har hört talas om, men inte haft en tanke på att vilja läsa, det kanske behövs en omtanke angående det.
    Här kommer min Hett i Hyllan inlägg

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan-februaris-hyllvarmare.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillade i alla fall den första i serien och nu är det snart dags att läsa denna andra.

      Radera