fredag 17 februari 2017

Helgfrågan v7 (16 - 19 februari)

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl.

Veckans fråga är: Vilka är dina bästa bokreatips? Var handlar du helst dina reaböcker?

Mina bästa bokreatips? Ja, jösses... eftersom jag är som jag är så spaltar jag upp det hela, först i genre (drama, som är en alldeles "vanlig" bok och så spänning, så klart) sedan också i fyra olika kategorier. Bara för att göra det hela enkelt...

Drama
Har läst: Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro 59 kr
Äger men har inte läst: Elva dagar i Berlin av Håkan Nesser 65 kr
Har beställt: Mannen som läste högt på 06.27-tåget av Jean-Paul Didierlaurent 65 kr
Vill ha men har inte beställt: Marina Bellezza av Siliva Avallone 75 kr

Spänning
Har läst: Mr Mercedes av Stephen King 65 kr
Äger men har inte läst: Sjuka själar av Kristina Ohlsson 75 kr
Har beställt: Normal av Graeme Cameron 39 kr
Vill ha men har inte beställt: Blodmåne av Markus Lutteman 75 kr

Var jag helst handlar är mycket enklare och det är cdon, eftersom jag är CDON+-kund så får jag 1% återbäring på alla böcker och de levereras ändå från Adlibris. Två flugor i en smäll 👍

34 kommentarer:

  1. Bra indelat! Smart att göra så då får man bättre översikt med. Du har många bra titlar på dina listor, Blodmåne tex kan jag varmt rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blodmåne har jag funderat på ända sedan den släpptes, men ibland har jag svårt att bestämma mig :)

      Radera
  2. Torsdagsänkorna funderade jag lite på.

    SvaraRadera
  3. så många reaböcker har jag inte beställt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju tips och det är mycket lättare att tipsa om böcker man redan har läst :)

      Radera
  4. Blodmåne har jag funderat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ocskå. I vad som känns som evigheter.

      Radera
  5. cdon har jag glömt att kolla hos :) Tack för påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har samma böcker som Adlibris så har du tittat där så har du sett dem :)

      Radera
  6. Torsdagsänkorna vet jag att jag har funderat lite på tidigare. Fast för mig blir det i så fall med största sannolikhet biblioteket.

    SvaraRadera
  7. Jaså kommer böckerna från Adlibris iallafall numera? Tack för bra tips! Några har jag läst, några är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, cdon har inga egna böcker nu utan de säljer för Adlibris, till samma pris.

      Radera
  8. Jag har ju inte läst en enda av Stephen King, helt otroligt egentligen. Men förra året köpte jag faktiskt Mr Mercedes eftersom jag blev allvarligt nyfiken på den. Den har jag med som tips hos mig i helgfrågan, eftersom jag själv tänker läsa den snart. Det bådar ju gott att du rekommenderar den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stephen King är ju min husgud :) Mr Mercedes är inte en typisk bok för honom, men jag gillade den ändå :)

      Radera
  9. Smart att beställa från Cdon när du är plus medlem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1% blir ju inte så mycket, men det är ju det där med många bäckar små :)

      Radera
  10. Torsdagsänkorna var rätt speciell men bra. Samma med Håkan Nessers Elva dagar i Berlin men på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är ju speciell, nästan alltid och hans storstadsserie verkar vara i en klass för sig. Har bara läst Himmel över London av dem, men den älskade jag :)

      Radera
  11. Elva dagar i Berlin var lite småkul, annorlunda Nesser. Fick idag veta att det blir en sista bokrea för ortens bokhandel (som är till salu) ändå, så bestämt mig för att skippa online/näthandel i år. Intressant att se om de kan ha hyfsade reapriser, även om de ju inte kan "tävla med giganterna", det får man förstå.
    Tack för tips och ha en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd att det ska gå så dåligt för fysiska bokhandlar nu, men jag handlar ju själv på nätet så...

      Radera
  12. Ordning och struktur. Det där borde jag ta till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju ordning och struktur :) Det gör livet mycket enklare.

      Radera
  13. Har inte läst någon av dem men Mr Mercedes står i hyllan.

    SvaraRadera
  14. Mr. Mercedes är grymt bra! Håller på med uppföljaren just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har både andra och tredje delen stående olästa, av någon anledning. Fattar inte...

      Radera
  15. Sjuka själar tycker jag du ska läsa väldigt snart ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen ligger den högt upp i läshögen, men på något sätt blir den alltid passerad när det väl är dags att välja bok.

      Radera
  16. Mannen som läste högt på tåget blir jag sugen på

    SvaraRadera
  17. Mannen som läste högt tyckte jag var charmig, Elva dagar i Berlin var smått crazy men jag gillade ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nessers storstadsserie verkar vara Nesser i sitt esse :)

      Radera