måndag 6 februari 2017

Film: Suicide squad

Titel: Suicide squad
Originaltitel: Suicide squad
Genre: Action
Regissör: David Ayer
Manus: David Ayer
Skådespelare: Will Smith, Jared Leto, Margot Robbie, Joel Kinnaman, Viola Davis
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 122 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 14 januari 2017





Handling
Samla ett gäng fängslade superskurkar och förse dem med de kraftfullaste vapnen regeringen kan uppbringa. Skicka sedan iväg dem på uppdrag att besegra en fiende som sägs vara oövervinnlig. Underrättelseofficeren Amanda Waller har bestämt att enda lösningen är en grupp av omaka och förkastliga individer utan något att förlora. Gruppen inser dock snart att de inte blivit utvalda för att lyckas utan för att få skulden när de misslyckas. Ska Suicide Squad bestämma sig för att dö när de försöker lösa uppgiften eller är det var man för sig som gäller?

Min kommentar
Jag är lite osäker på alla turer jag gick igenom innan den här filmen till slut hamnade här hemma. Först ville jag se den, sedan inte, sedan ville jag se den... och så vidare. Nu med facit i hand så känner jag att jag nog lika gärna kunde ha låtit bli.

Jag visste nog inte riktigt vilken typ av film det här är och jag har absolut noll koll på DC Comics, som detta visade sig vara någon filmatisering av. Första timmen, eller så, ägnades åt att presentera alla karaktärer, vilket är på tok för lång tid. Speciellt som jag efter den timmen ändå knappt visste något om dem. Var det kanske meningen att man skulle känna igen dem? Allt blev bara hoppigt och rörigt.

Andra halvan blev något bättre, eller i alla fall mer underhållande. Jag satt fortfarande lite som ett fån och fattade överhuvudtaget inte bakgrunden till alltihop. Varför samla ihop ett gäng superhjältar? Var kom bovarna ifrån? Och varför? Någon egentlig handling finns inte. Det känns mest som slumpvis ihopklippta actionscener. Dialogerna är ofta usla, men ibland glimtar det till och blir kul. Ibland är det rent pinsamt. Vilket ju också kan vara kul, på sitt sätt.

Skådespelarna... ja, vad ska man säga om dem? Det var nog i alla fall här som jag förstod att jag inte alls hade koll på den här filmen. Joel Kinnaman var med, det hade jag ingen aning om. Will Smith var med. Jared Leto var med. Viola Davis var med. Ben Affleck var med (i en liten roll bara). Överlag tycker jag att de inte var bra, men jag tror att de bara helt enkelt gjorde sina karaktärer. Väldigt mycket överspel alltså.

Det som lyfte filmen något var soundtracket. Vilka låtar! Tyvärr verkar musiknissen ha missat att musiken helst ska ha något att göra med det som händer på filmduken. I det stora hela är det ändå en underhållande film, men inget jag vill se igen.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 342 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 332 992 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Hm, jag trodde den här filmen var äldre. Dottern kände till den och musiken ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den kom förra året :) Tydligen har den blivit nominerad till The Golden Raspberry Awards, motsatsen till Oscar kan man väl säga, men riktigt så dålig var den nog inte :)

      Radera
  2. Tyckte den var rätt underhållande, och där tror jag musiken spelade en stor roll :) Skådespelarna finns väl inte så mycket att säga om, men jag gillade verkligen inte Cara Devilvigne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var definitivt underhållande och musiken var väldigt bra, men resten... ;)

      Radera