måndag 20 februari 2017

Film: Spotlight

Titel: Spotlight
Originaltitel: Spotlight
Genre: Drama
Regissör: Tom McCarthy
Manus: Josh Singer, Tom McCarthy
Skådespelare: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 129 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 3 februari 2017





Handling
När den nytillträdde redaktören Marty Baron anländer från Miami för att ta över tidningen Boston Globe sommaren 2001 beordrar han omedelbart Spotlight-teamet att följa upp anklagelser mot en lokal präst som anklagats för att ha trakasserat ett trettiotal unga församlingsmedlemmar sexuellt de senaste 30 åren.

Fullt medveten om att strid mot katolska kyrkan i Boston kan medföra allvarliga konsekvenser börjar ett team bestående av Spotlight-redaktören Walter "Robby" Robinson, reportrarna Sacha Pfeiffer och Michael Rezendes samt researchern Matt Carroll gräva djupare i fallet. Filmen är baserad på en sann berättelse.

Min kommentar
Jag känner att mitt kontrollbehov börjar lätta lite, i alla fall när det kommer till film. Inte heller den här filmen visste jag något om när den köptes, det enda jag gick på var betyget på IMDb. Och genren thriller. Något som den visade sig inte vara (enligt min definition), men det gjorde absolut ingenting.

När det började närma sig den här filmens tur så blev jag alltid lite avskräckt av handlingen, det lät mest jobbigt och kanske inte speciellt bra, därför valde jag alltid en annan film att titta på i stället. Den här fredagen kändes det dock som att en riktigt lång film kunde passa och även en som varken verkade rolig eller actionspäckad.

Journalister av den här kalibern gör mig nästan tårögd och jag önskar så att det fanns fler av dem. De här fantastiska journalister som vågar gräva efter obehagliga sanningar, som ingen egentligen vill veta. I det här fallet den katolska kyrkan och dess präster som verkar se barnen de ska ta hand om som en löneförmån, att göra vad de vill med. Jag är inte den som brukar fastna för citat i böcker och film (jo, det händer, men bara väldigt, väldigt speciella), men här finns ett som kändes så helt osannolikt sant, och hemskt, som advokaten Mitchell Garabedian säger: If it takes a village to raise a child, it takes a village to abuse one.

Jag blev lite förvånad över den, i mina ögon, stjärnspäckade rollistan och jag gillade verkligen det de gjorde. Här finns inga stora känsloutbrott (nåja, ett finns det) utan det mesta skildras helt ur en analytisk synvinkel, vilket uppskattas av mig. Med bara minspel så berättar karaktärerna vad de känne. Ingen sentamentalitet, ingen övertydlighet. Det är finstämt, om man nu kan använda det ordet i så här hemska sammanhang. Jag får en bra känsla för alla karaktärer och deras drivkraft, men det är ju faktiskt inte de som är det viktiga i den här historien.

Det är en väldigt lång film, drygt två timmar, men inte en enda gång blev jag uttråkad. Den är helt enkelt mycket bättre än den ger sken av.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 691 betyg).
IMDb hade den 8,1 i genomsnitt (beräknat på 245 918 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Hm, det är enklare när du inte gillar filmen. Då hamnar den inte på min lista ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar ;) En film tar ju i alla fall lite mindre tid än bok och detta var väl spenderade två timmar :)

      Radera
  2. Tack för tipset. En film jag inte sett.

    SvaraRadera
  3. Verkar riktigt bra! Får hålla utkik efter den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gick rätt in under skinnet på mig.

      Radera
  4. Jag gillade den också! Vi såg den nu i vinter och direkt efter så googlade jag som vanligt på själva historien. Mest arg blir jag på kyrkans höga män som gör sitt bästa att mörka sådana här händelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det väl helt underbart med filmer som får en att googla :) Jag fattar egentligen inte att detta faktiskt har hänt, det känns helt absurt.

      Radera