måndag 13 februari 2017

Film: The nice guys

Titel: The nice guys
Originaltitel: The nice guys
Genre: Actionkomedi
Regissör: Shane Black
Manus: Shane Black, Anthony Bagarozzi
Skådespelare: Russell Crowe, Ryan Gosling, Angourie Rice, Matt Bomer, Margaret Qualley
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 27 januari 2017





Handling
I 1970-talets Los Angeles tvingas den misslyckade privatdetektiven Holland March och den inhyrda torpeden Jackson Healy samarbeta för att lösa ett fall med en försvunnen ung kvinna, samt det till synes orelaterade dödsfallet av en porrstjärna. Under deras utredning avslöjar de en chockerande konspiration, som sträcker sig ända upp till de högsta makthavarna.

Min kommentar
Humor är svåra grejer. Är en film dålig bara för att man själv inte förstår humorn? Nej, så kan det ju inte vara. Det här är en sådan där typisk film som det fanns gott om när jag växte upp, nu för tiden är den utrotningshotad.

Återigen så hade jag nog ingen koll på vad det var för typ av film jag skulle se, men efter bara några sekunder så kände jag att det här skulle bli bra. På riktigt. Det är nämligen 70-tal och detta är nostalgi på hög nivå. Musiken är bra, naturligtvis och tidsmarkörerna förflyttar mig 40 år tillbaka i tiden. Bara så där. När huvudpersonerna åker förbi stora reklamskyltar med Jaws 2 och Airport 77 på så blir jag nästan tårögd.

Jag har alltid haft svårt för Ryan Gosling, varför vet jag inte, men han har aldrig känts trovärdig. Förrän nu. Han är helt grym i den här filmen och jag är nu beredd att omvärdera min uppfattning om honom. Russell Crowe är ju alltid bra, tycker jag, så även här. Han har en oväntat bra timing. Tjejen som spelar Goslings dotter, Angourie Rice, gör det också bra och hon kan nog bli stor i framtiden. Kemin mellan dem är riktigt bra, det gnistrar där det ska gnistra och skaver där det ska skava.

Detta är nog mer komedi än action och det är faktiskt sjukt roligt, vissa scener ger mig nästan magknip. Själva handlingen är väl kanske inte i världsklass, men jag tycker nog att mordgåtan är ganska bra.

Det enda problemet med den här filmen är att man måste förstå och uppskatta ironi, annars faller den helt platt. Vilket ju inte är något problem för mig, jag tillhör den ironiska generationen.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 109 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 147 702 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Hm, undrar om jag ska kolla upp den här. Sonen efterlyser actionkomedier och ironi greppar han...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var sjukt rolig och uppskattar man ironi så finns det inget att tveka på :)

      Radera