måndag 27 februari 2017

Film: The Conjuring 2

Titel: The Conjuring 2
Originaltitel: The Conjuring 2
Genre: Skräck
Regissör: James Wan
Manus: James Wan, Chad Hayes, Carey Hayes, David Leslie Johnson
Skådespelare: Patrick Wilson, Vera Farmiga, Madison Wolfe, Frances O'Connor, Simon McBurney
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 133 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 10 februari 2017



Handling
De berömda demonologerna Lorraine och Ed Warren beger sig till norra London för att hjälpa en ensamstående mamma uppfostra fyra barn i ett hus som plågas av onda andar.

Min kommentar
Skräck är ju en av mina favoritgenrer, men jag tycker att det är väldigt svårt att hitta bra skräckfilmer. De flesta moderna går bara ut på splatter och snabba klipp, tyvärr är det inte sådant som skrämmer mig. Därför blev jag väldigt glad när jag såg att det kommit en uppföljare till The Conjuring, en film som jag tyckte väldigt mycket om när jag såg den för drygt två år sedan.

Den här filmen är inte riktigt lika bra som sin föregångare, men nästan. Detta är läskigt. Oftast är det genuint otäckt, mycket psykologisk skräck eller vad man ska kalla det. Visst, det finns en del billiga effekter (den där sorten när någon hoppar fram bakom ett hörn) och det är inte något som skrämmer även om man nu hoppar till. Mitt stora problem är nog demonen, den förstör lite. Jag gillar inte alls när spöken visualiseras och får en kropp, min fantasi är mycket läskigare än någon annan kan göra en bild av.

Jag gillar att berättelsen får ta tid, de otäcka händelserna stressas inte fram, i stället byggs det långsamt upp. Motsägelsefullt nog så tycker jag att filmen är en aning för lång. Drygt två timmar är inte OK.

70-talskänslan är riktigt bra och miljön känns autentisk. Jag känner igen mig lite från min språkresa 1977, även om jag inte bodde i London då. Skådespelarna är bra, men jag har lite problem med Patrick Wilson som jag nog associerar med någon annan roll. Vilken vet jag inte, det stör mig, men det är ju inte hans fel.

Till min stora glädje ser jag att det förmodligen kommer en trea också. När vet jag dock inte.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 705 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 125 923 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Skräck? Onda andar? Nej, trots 4:an så passar jag på den ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gillar man inte skräck så ska man nog undvika denna :)

      Radera
  2. Gillar också skräck och tycker det är så himla svårt att hitta bra skräck nuförtiden. Jag lever liksom kvar i det gamla bland Poltergeists och Hus som Gud glömde. Det var läskigt. :)
    Gillade dock The conjuring ( även om den spårar på slutet ) men föredrar annars asiatisk skräck nuförtiden. Dessa läskiga långhåriga kvinnor i garderober, under täcket och i taket. Huu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar ha samma uppfattning om bra skräck som jag har, förutom den asiatiska. Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är så läskigt med de där mörkhåriga kvinnorna. Jag tycker bara det är smålöjligt ;)

      Radera
  3. Jag har jättesvårt för skräck så jag har inte sett denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du nog inte se den heller, för skräck är det :)

      Radera