onsdag 8 februari 2017

"Entry Island" av Peter May

Författare: Peter May
Titel: Entry Island
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 415
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Entry Island
Översättare: Charlotte Hjukström
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 januari 2017




Första meningen: Det syns på stenarnas placering att den här vägen nedför sluttningen en gång skapades av flitiga människohänder.

Baksidetext
När det isolerade ösamhället Entry Island skakas av ett mord, det första i mannaminne, beger sig kriminalpolisen Sime Mackenzie till ön som del av ett utredningsteam från Montréal. Affärsmannen James Cowell, en av öns drygt hundra invånare, har knivhuggits till döds i sitt hem, och det mesta talar för att det är hans hustru, Kirsty, som hållit i vapnet.

Utredningen ser först ut att bli en formalitet, men när Sime träffar Kirsty överväldigas han av en märklig känsla. Trots att han vet att de inte kan ha träffats förut känner han igen henne. Det är något hos den mordmisstänkta kvinnan som rör upp djupt begravda minnen inom honom.

I takt med att utredningen fortskrider börjar Sime hemsökas av drömmar om ett avlägset förflutet på en skotsk ö, femhundra mil bort historier som hör till en fjärran värld men ändå tycks sträcka sig in i nuet, mot Entry Island och de mysterier som ön ruvar på.

Min kommentar
Peter May blev snabbt en favorit efter att jag hade läst hans Isle of Lewis-trilogi. När den här nya kom så visste jag att jag bara var tvungen att läsa den, men den fick bli stående ett tag. Det är riktigt otäckt att läsa en bok som man har så höga förväntningar på. Jag blev inte besviken.

Något förvånande så befann jag mig i Kanada vid bokens början, närmare bestämt på den lilla ön Entry Island, belägen nästan mitt i sundet som leder in till Quebec. Ordningen återställs när den andra delen av historien, då-tråden, utspelar sig på Isle of Lewis. Det är ett vinnande koncept det här med två karga öar till priset av en. I alla fall om man är så grym på miljöbeskrivningar som Peter May är. Som vanligt har naturen en betydande roll och det är något med de här beskrivningarna som får mig att bli alldeles lugn och bara njuta. Jag känner mig så trygg i Peter Mays händer.

Det är inte överdrivet många karaktärer inblandade, vi befinner oss ju på öar som inte är så där jättetätt befolkade, samtidigt finns det ju två uppsättningar. Om man säger så. En nu och en då. Mötena med dem sker naturligt och utan att blanda in för många på en gång. Jag kan inte påstå att jag gillar nutidens Sime speciellt mycket, han är för dyster och ältande. De andra poliserna i nu-tråden känns lite som karikatyrer av inspektör Clouseau, de verkar inte ha fått sitt jobb för att de är smarta i alla fall. De tror på allt som sägs till dem, utan att kolla upp fakta. Dåtidens Sime däremot fastnar jag för. Det gäller nog i stort sett alla i då-tråden. De blir riktiga människor av kött och blod.

Då-tråden är den som fångar mig, den är fantastisk och har nog allt. Utrensningen i Högländerna är en otäck historia och jag kände till en hel del om den efter ett besök i Skottland och nu fick jag veta ännu mer. Jag gillar när författare ser till att lära mig saker, helt i smyg utan att man märker det. Nu-tråden är inte fullt så bra och jag får nog erkänna att själva mordgåtan lämnar en del att önska. Eller snarare så brydde jag mig inte om den. Det är ett väldigt bra betyg när jag glömmer att jag har ett problem att lösa.

Det är ganska självklart vad det hela handlar om och hur det hänger ihop, men se det gör inget alls. Det är så otroligt gripande alltihop att jag knappt klarar att lägga ifrån mig boken. Efter att ha läst klart så inser jag att det någonstans djupt inne i mig bor en liten romantiker. Trots allt. Jag vill så gärna tro på det här.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 4,0 (beräknat på 26 betyg).
Goodreads hade den 3,97 i genomsnitt (beräknat på 2 932 betyg).
Jag ger den 4,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Entry Island: Bokdamen, Mest Lenas godsaker och Fru E:s böcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. 4,5? Ja, nu åkte den definitivt högre upp listan av böcker att ta till när jag längtar efter en bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det är med Peter May, men hans röst går rätt in i hjärtat utan att passera hjärnan :)

      Radera
  2. Jag har bara läst en bok av honom än så länge. Gillade den men sen har fortsättningen bara blivit liggandes tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är nästan bättre än Isle of Lewis-trilogin :)

      Radera
  3. Jag gillade denna jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då-tråden var helt fantastiskt bra :)

      Radera
  4. Jag tyckte också mycket om den här men jag håller med dig om att den nutida Sime inte var särskilt rolig. Jag hoppas att de översätter fler böcker av Pater May snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det är som gör att jag gillar så mycket, jag brukar ju inte direkt uppskatta miljöbeskrivningar och långsamt tempo, men detta är så bra :)

      Radera
  5. Det är något speciellt med Peter Mays böcker. Stämningen. Miljön. Och så är han en bra berättare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det är och hur han gör, men jag bara faller pladask :)

      Radera
  6. Jag har inte läst klart den sista boken i trilogin, men klart jag vill läsa denna också.

    SvaraRadera
  7. Oj, allt det där lät ju så bra! Kanske på tiden att få nåt läst av May då alltså. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut. Den här är dessutom fristående ;)

      Radera