fredag 24 februari 2017

Bokbloggsjerka 24 – 27 februari

Fredag! Vi kör väl på med Annikas bokbloggsjerkan.

Veckans frågan: Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?

Jodå. Jag känner igen mig, men jag har blivit lite bättre på att behärska mig. Eller nja, ibland är det bättre. Ibland inte.

Vad det beror på har jag ingen aning om. Kass impulskontroll? Nej, det stämmer inte på resten av mig. Ett oemotståndligt ha-begär? Ja, det skulle det kunna vara. Ett hoarding-beteende som bara gäller böcker? Njae, inte bara böcker, men så illa som hoarding är det nog inte. Hoppas jag.

Personligen, för egen del alltså, så tror jag att det handlar om en kombination av abibliofobi¹, tsundoku² och FOMO³.





¹ en sjuklig rädsla för att få slut på böcker att läsa
² att lägga olästa böcker på hög
³ Fear Of Missing Out - eftersom jag är rädd att jag ska glömma att jag vill läsa just den boken, inte få tag på den när jag vill läsa den, att alla böcker i hela världen bara ska ta slut eller något annat skräckscenario så måste jag köpa den, här och nu

40 kommentarer:

  1. Låter som att du är periodare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle man nog kunna kalla det :)

      Radera
  2. Nr 1 och 2 kan jag skriva under på med, de har jag också! Men jag har valt bort begäret att vilja äga allt och känner mig nöjd med att kunna låna det jag vill läsa. En process som tagit tid men nu känner jag mig så nöjd så. Om jag köper så är det verkligen av någon speciell anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lite det som är skillnaden. Jag vill inte ändra mitt beteende, jag är väldigt nöjd som det är :)

      Radera
    2. Det är det allra viktigaste, att alla är nöjda precis på det sättet dom själva vill vara nöjda! =)

      Radera
    3. Jag har i alla fall lyckats börja göra mig av med böcker, trots att jag egentligen inte vill, men hyllorna vill det väldigt mycket :)

      Radera
  3. Jag kan känna igen mig i känslan att få slut på böcker att läsa, men innerst inne vet jag att det inte kommer att hända!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog aldrig någonsin hända att böckerna tar slut. Men det är ju det där med fobier, de är inte rationella på något sätt :)

      Radera
  4. FOMO kan nog jag också skriva under på, men det gäller mest tiden då det inte är rea, alltså alla övriga månader ;) Samtidigt är jag glad att jag inte blivit blasé och tappat den där nyfikenheten för böcker, och att jag fortfarande har kvar lässuget och intresset för böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FOMO är en året-runt grej och gäller inte bara böcker :) Du har helt rätt, tänk vad trist om man plötsligt inte skulle vara intresserad av boksläpp och läsning :o

      Radera
  5. Jag tror jag kan skriva under på alla tre där :-)

    SvaraRadera
  6. jag måste inte äga alla böcker jag läser, men någon gång kan det hända att jag läser en bok som jag känner att jag måste skaffa. annars lånar jag betydligt flera än jag köper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag måste nog inte heller äga allt jag läser, men det blir ju så mycket enklare om boken står där i hyllan när man blir sugen på att läsa den :)

      Radera
  7. Hehe ja tänk så hemskt om det inte skulle finnas någon bok som väntar på att bli läst i hyllan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Det har nästan hänt en gång :)

      Radera
  8. Den där tsundukon (?) tenderar jag nog ägna mig åt ;)

    SvaraRadera
  9. Djuptänk här. Bra jobbat! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr ligger det nog rätt nära sanningen för mig :)

      Radera
  10. Haha, det var en intressant formel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska nära sanningen också, tror jag :)

      Radera
  11. Nummer 1 och 3 stämmer säkert på mig :)

    SvaraRadera
  12. 1 och 3 är nog största anledningarna för mig, 2an också ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror lite på omständigheterna vilken av dem som sätter in :)

      Radera
  13. Man tackar! Fick just lära mig ett par nya ord ...!

    SvaraRadera
  14. Abibliofobi har jag definitivt en släng av, men jag begränsar mig ändå väldigt väl när det kommer till inköpen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år har jag faktiskt lyckats ganska bra, till och med på bokrean. Jag hoppas bara att det håller i sig.

      Radera
  15. Samma här :( och ibland när man köper en serie så kanske inte alla delar finns att köpa längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet inte hur många gånger jag har försökt hitta första delen i en gammal serie. Det är nästan omöjligt.

      Radera
  16. Fomo har jag en egen variant på, tänk om dom släpper filmen innan jag hunnit läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte ensam :) Ofta hinner de till och med släppa filmen innan jag har läst boken. Det är ganska många filmer i filmhyllan nu som måste vänta på att jag läser boken :)

      Radera
  17. Svar
    1. Det känns bra att ha ord på sin åkomma :)

      Radera
  18. Det där var ett bra "svepskäl", den måste jag använda nästa gång någon ifrågasätter mitt bokköpande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ha bra ord till hands när man måste stå till svars ;)

      Radera