lördag 4 februari 2017

Bästa nordiska TV-serien

Lyran har startat upp en ny veckoutmaning, den handlar om att plocka ut det bästa av någonting. Veckans uppgift: Berätta om den allra bästa nordiska TV-serie du sett!.

Det här är fruktansvärt svårt... Jag har ju tittat på TV-serier i runt 25 år och har följt otaliga, skulle man nog kunna säga. De flesta har i och för sig inte varit nordiska, men det är tillräckligt många av den sorten också.

En TV-serie som jag vet att jag verkligen såg fram emot varje avsnitt av var den danska Livvagterne. Den handlade om den danska säkerhetspolisen PET, som mest hanterar personskydd, terrorism och liknande. Den var ruggigt bra, men verkar inte ha slagit ordentligt, det blev bara två säsonger.

Jag vet att det finns väldigt många fler nordiska TV-serier, men jag kan inte komma på fler just nu. Förutom denna då kanske, som är ovanligt bra för att vara svensk.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det verkar det vara många som har gjort ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Nej, tittar man inte på några så blir det ju svårt.

      Radera
  3. Måste ha missat Livvakterna, synd för dansk tv är ofta bra. Tyckte Midnattssol började bra, men tappade intresset efter ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Danska TV-serier brukar verkligen vara bra. Tråkigt att du tappade intresset för Midnattssol, jag tyckte den var bra hela vägen :)

      Radera
  4. Livvakterna såg vi också. Tydligen samma upphovsmakare som Mordkommissionen ;-)

    SvaraRadera
  5. Har varit i Kiruna med omnejd några gånger så Midnattssol lät väldigt intressant (blev nästan lite orolig, de flesta har valt danskt och norskt, hade själv valt en svensk TV-serie och kände att jag kanske missat något, men svenskt är ju oxå nordiskt?). :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det kan vara Jantelagen som träder i kraft här, men oftast tycker jag att svenska serier ofta blir lite töntiga och gärna har för mycket sex och naket (som inte behövs för historien) för att passa mig. Men Midnattssol tycker jag att de ska prova, den var väldigt bra.

      Radera
  6. Så rätt: Livvakterna var riktigt bra! Och sen dess har man återsett många av skådisarna som åtminstone för mig var nya då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, det kan ju vara därför jag tycker mig känna igen skådespelare :)

      Radera
  7. Dessa två serier hade jag velat se. De verkar bra.

    SvaraRadera
  8. Midnattssol följde vi när den gick. Usch, vilka hemska scener det var, men väldigt bra handling. Min favoritserie är nog ändå danska Badhotellet, en riktig feelgoodserie som har fått mig att vilja semestra på Nordjylland och bo på badhotell :) Nu ser vi teveserien Innan vi dör med bland annat Marie Richardson. Väldigt våldsam och spännande. Enda problemet med teveserier på SVT är att man inte kan plöja igenom flera avsnitt på raken, det tar ju evigheter innan man får veta hur det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast brukar jag spela in serier för att sedan se dem i snabbare takt än ett avsnitt i veckan. För mig är det alldeles för sällan, jag glömmer ju liksom vad som har hänt :)

      Midnattssol tyckte jag väldigt mycket om, den var spännande med både bra manus och skådespelare. Innan vi dör har jag faktiskt inte tittat på, inte heller Badhotellet :)

      Radera