lördag 11 februari 2017

Bästa konserten

Lyran har startat upp en ny veckoutmaning, den handlar om att plocka ut det bästa av någonting. Veckans uppgift: Vilken är den bästa konsert du varit på?.

Detta är nog den enklaste Det bästa hittills. Jag har varit på en del konserter i mitt liv, men det finns en som jag fortfarande tänker på, efter över 25 år. Problemet är att det nog inte går att berätta varför den är den bästa jag har varit på, det var liksom mer en känsla än något annat. Hur beskriver man en känsla?

Det var i alla fall någon gång mellan 1988 och 1994, jag minns inte exakt, men eftersom jag vet var jag bodde så vet jag att det var mellan de här åren. Jag gick på en Magnus Uggla-konsert i Scandinavium, Göteborg, ensam, eftersom jag är den enda Magnus Uggla-frälsta jag känner. Det var en helt magisk konsert, där Uggla själv knappt behövde sjunga något och vid ett tillfälle verkade han till och med bli lite rörd över att alla kunde texterna på hans riktigt gamla låtar. Höjdpunkten kom när vi sjöng Hand i hand och alla i ett fullsatt Scandinavium reste sig upp och tog grannen i handen. Och naturligtvis bytte Uggla Trelleborg till Göteborg i texten...
Jag förstår ju att detta inte låter så speciellt för den som inte var där, men jag gick i ett lyckorus i över en vecka efter den här konserten och, som sagt, jag tänker fortfarande på den.

12 kommentarer:

  1. Låter som en alldeles fantastisk konsert säger jag som också gillar Uggla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var och tittade på honom flera gånger, men det blev aldrig så speciellt någon annan gång.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, speciellt när det funkar rent rytmmässigt :)

      Radera
  3. Låter som en helt magisk spelning! Jag är inte så förtjust i att gå på konsert men Magnus Uggla är onekligen en artist som skulle kunna få mig att tänka om =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att förklara hur speciell den var, man var liksom tvungen att vara där :)

      Radera
  4. Låter som en fantastisk upplevelse och då gillar jag inte ens Uggla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är jag ensam i min bekantskapskrets om att gilla Uggla. Fortfarande :o

      Radera
  5. Jag förstår dig, Uggla vore något att kolla på-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett honom flera gånger och han är alltid bra.

      Radera
  6. Magnus Uggla har faktiskt en stor roll i att jag blev ihop med min man. Närmare bestämt låten "Ska vi gå hem till dig.."..

    SvaraRadera