måndag 16 januari 2017

TV-serie: Krig och fred

Titel: Krig och fred
Originaltitel: War and peace
Genre: Drama
Skapad av: Andrew Davies, Lev Tolstoj (bok)
Skådespelare: Paul Dano, James Norton, Lily James, Jack Lowden, Jessie Buckley
Premiär: 2016-01-03
Produktionsland: UK
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på TiVo december 2016-januari 2017






Handling
En episk berättelse om några aristokratiska familjer, deras hopp och framtidstro. Men Napoleons invasion av Ryssland för med sig krossade hjärtan, förödelse och död. Allt förändras, för alltid.

Allt börjar 1805 då de alla är del av St Petersburgs glittrande elit, men fortfarande på jakt efter en meningsfull framtid. Pierre, som är väldigt snäll och lite bortkommen, den oäkta sonen till en av Rysslands rikaste män, vill göra världen bättre. Den stilige och elegante Andrei är frustrerad över sitt ytliga liv och söker en mening, medan den vackra och kraftfulla Natasha söker efter den stora kärleken. Samtidigt flyttar sig Napoleons armé allt närmare den ryska gränsen.

Familjen Bezuchov är rika, men också fragmenterade eftersom den gamle greven, Kirill Vladimirovitj har ett dussin oäkta söner. Bolkonskijs är en väletablerad och framgångsrik familj, där prins Andrei Bolkonskij tjänstgjorde som general under Katarina den stora under tidigare krig. Och Rostovs, som kommer från Moskva, har ett stort antal gårdar men aldrig tillräckligt med kontanter. De är en kärleksfull och sammansvetsad familj som lever för stunden oavsett sin ekonomiska situation.

Min kommentar
1984, tror jag det var, läste jag Tolstojs Krig och fred och jag fullkomligt älskade. Av naturliga skäl så minns jag inte så mycket av det jag läste, bara att det var en förfärlig massa människor, som gärna hette olika beroende vem som pratade med dem och att den var fantastisk. Därför kommer jag inte alls att kunna jämföra TV-serie med original. Ville bara ha det sagt.

Även i TV-serien är det mängder av människor och jag är ganska säker på att de kallas samma namn hela tiden. Åtminstone så blir det lite lättare när man får ett ansikte till namnet. Nu när jag skulle skriva det här inlägget så hittade jag ett fantastiskt släktträd på SVT. Jag önskar jag hade haft det innan.

Trots mängden av karaktärer så är det inte speciellt många som är sympatiska. Mest gillar jag Marya, den fula, som är jättevacker. Hon har en galen far som är elak på riktigt. Hennes bror, Andrei, är semisympatisk. Väldigt kylig och principfast, men inte otrevlig på något sätt. Nikolaj är också en hedervärd person, hans syster Natasha är hans raka motsats. Bortskämda är de dock båda två. Pierre är en riktig hedersknyffel och förmodligen den förste kommunisten. Syskonen Anatole och Helene Kuragin får mitt blodtryck att gå i taket, de är riktiga svin. Jag minns faktiskt att det fanns en hemsk kvinna med i boken, men om det var Natasha eller Helene vete fåglarna.

Skådespelarna är i stort sett okända för mig, när jag kollar på IMDb så är det bara ett fåtal jag har sett i andra roller. Ett undantag är Paul Dano, som spelar Pierre, han verkar ha varit med i flera filmer. Faktum är att det är han som är bäst i den här serien. När de andra (som för övrigt också är fantastiska) spelar med stora gester och lite ack och ve, så är han minimalistisk och det är så grymt bra.

Men så är det ju det här med språket. Jag förstår ju att det skulle vara en omöjlig uppgift att få alla att prata rätt språk, men varför inte vara konsekvent. Österrikarna bryter på en löjlig tyska, medan ryssarna pratar en klockren engelska. Jag kommer aldrig att förstå, eller gilla, den inkonsekvensen.

Jag har ingen aning om allt är historiskt korrekt, men vem bryr sig. Det här är en storslagen serie, som jag verkligen gillade. Vilka människoöden!



TV-serier.nu hade serien 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 11 267 betyg).
Jag ger serien 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag såg bara första avsnittet och tyckte att miljöerna var fantastiska, men att det var så segt att jag inte gav det ytterligare ett avsnitt. Det kanske blev bättre sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag vet inte om det blev bättre, men det måste det väl. Jag var egentligen inte heller fast efter första avsnittet, men jag brukar alltid se minst två. Första brukar vara så mycket "etablering" att det ofta blir lite halvtrist :)

      Radera