tisdag 24 januari 2017

Top Ten Tuesday: Olästa tegelstenar i min bokhylla


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är FREEBIE.

Det är jobbigt att hitta på något själv... eftersom jag nu älskar tegelstenar och förmodligen borde ha några olästa i hyllan så tänkte jag att det kunde vara ett bra tema. Jag har egentligen bara ett problem. Vad är en tegelsten? Finns det någon bestämd tjocklek eller bestämmer jag själv? För att göra det lätt så har jag helt enkelt bara valt de tio olästa böcker som har flest sidor.

1. Snö och aska av Diana Gabladon (1279 sidor)
2. Himlakroppar av Eleanor Catton (1112 sidor)
3. Som ett eko av Diana Gabaldon (1052 sidor)
4. Mr Ripley av Patricia Highsmith (830 sidor)
5. Kampen om järntronen av George R.R. Martin (716 sidor)
6. Sanningen om Harry Quebert av Joël Dicker (706 sidor)
7. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie (678 sidor)
8. Rysk roulette av Tom Clancy (673 sidor)
9. Bläckmagi av Cornelia Funke (665 sidor)
10. Odinsbarn av Siri Pettersen (661 sidor)

6 kommentarer:

  1. Ja, i Gabaldons serie finns det många tegelstenar!
    Har du inte Slända i bärnsten alltså?
    Rekommenderar Odinsbarn förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju liksom det som ställer till det lite för mig... jag hade ju sjätte och sjunde delarna, så jag köpte den första för att kunna börja läsa. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska läsa en till för att se om det blir bättre eller om jag helt enkelt ska skänka bort de där två senare delarna... Det hjälper ju liksom inte att böckerna är så otroligt tjocka ;)

      Radera
  2. Sanningen om Harry Quebert har jag nyligen köpt på second hand, ska läsas snart. Kampen om järntronen älskade jag. Just läst Bläckhjärta men blev galen på språket så jag kommer nog inte läsa fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Översättningen av Bläckhjärta var väl inte den bästa nej, men jag störde mig inte så mycket att det förtog nyfikenheten på vad som ska hända sedan :)

      Radera
  3. Jag älskar ju Gabaldonsböcker. Men det var nog tur att jag läste dem när jag var yngre... Jag gjorde en omläsning på de två första delarna på svenska.. Främlingen funkade, mest p.g.a. att jag älskar boken. Men Slända i bärnsten är fruktansvärt dålig på svenska. Översärttningen... Så jag köpte dem på engelska och läste vidare. Älskar dem!
    Kampen om järntronen är riktigt bra och En halv gul sol är suverän.
    Jag har också Odinsbarn och Rysk roulette olästa i hyllan.
    Många definierar en tegelsten som en bok med mer än 500 sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag ju ännu mer skeptisk till att fortsätta läsa Gabaldon :o

      Kampen om järntronen får nog ligga till sig ett tag till. Väntar ju på att Martin ska bli klar med alla böckerna :)

      Radera