onsdag 4 januari 2017

"Långt ifrån död" av Peter James

Författare: Peter James
Titel: Långt ifrån död
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 461
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Not dead enough
Översättare: Reine Mårtensson
Serie: Roy Grace 3
Förlag: Damm Förlag
Utgivningsår: (original) 2007 (min) 2009
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 17 december 2016




Första meningen: Mörkret föll långsamt, men det var värt all väntan.

Baksidetext
Natten då Brian Bishop mördade sin fru var han långt från mordplatsen - och dessutom sov han. Åtminstone hävdar han det själv när kommissarie Roy Grace konfronterar honom med det faktum att hans hustru Katie Bishop, den vackra societetskvinnan från Brighton, är död. Om inte Brian Bishop är i stånd till att utföra det ultimata trolleritricket, att vara på två ställen samtidigt, så finns det bara två möjligheter - någon har stulit hans identitet eller också är han riktigt bra på att ljuga. När sedan några vänner till Roy Grace ringer från sin semesterort och meddelar att de just sett Graces sedan länge försvunna fru, då är det kanske en mystisk händelse för mycket i Graces liv.

Min kommentar
Egentligen hade jag gett upp den här serien, redan efter den första jag läste, som var andra delen Ett snyggt lik, men många bokbloggare älskar hans böcker så jag tänkte att jag kanske hade fel. Jag råkade då köpa på mig både första och tredje delarna. Efter att ha läst Levande begravd så var jag ännu inte övertygad om Peter James förträfflighet. Nu, efter tredje delen, är jag övertygad. Dock inte om hans förträfflighet.

Jag tycker så hjärtligt illa om Roy Grace. Fråga mig inte varför, men jag tål inte karln. Han är så otroligt trist att klockorna stannar. Det finns inget som är spännande med honom. Har han överhuvudtaget någon humor? Den där kärleksaffären med Cleo är så helt osannolikt ointressant och långtråkig, jag är inte ett dugg intresserad av deras relation men jag får ändå tugga i mig den i lååååånga, detaljerade stycken. För det mesta tycker jag bara att de super och är fulla. Trots att de ska till jobbet dagen efter. De borde vara alkoholister för längesedan. Nej, inte underhållande alls.

Vad är det egentligen med brittiska författare och antalet karaktärer? Det är så många med här att det blir smått löjligt, många av dem hade inte behövts. Jag får känslan att det är ett försök att kollra bort läsaren, att man helt enkelt ska ha för många att misstänka. Det hjälpte nu inte, för herregud så uppenbart och förutsägbart det var. Inte för polisen kanske, som inte hade hela historien, men det var på tok för lätt att lista ut lösningen.

Om jag hade varit intresserad så kunde jag ha lärt mig massor av helt ovidkommande saker, till exempel hur man peggar upp respektive slår på golfbollen, hur man stjäl en bil eller hur man startar ett företag. För att inte tala om detaljerade beskrivningar av vardagliga sysslor, som till exempel hur man kliver in i en bil och kör iväg med den. Jag tyckte dock det var en intressant jämförelse mellan Gettysburgtalet, det viktiga som Lincoln höll 1863 och som innehöll 300 ord, och ett EU-direktiv om kålhuvuden, som innehåller 65000 ord. Lite ironiskt är det då att Peter James själv är en mästare på ordbajseri. Minst 100 sidor hade med lätthet kunnat redigerats bort.

Större delen av boken lyssnade jag på och jag tycker att Peder Falk läser vansinnigt långsamt, vilket passade just vid det här tillfället eftersom jag jobbade samtidigt. Annars hade jag nog blivit gråhårig(are). 117 sidor på 4,5 timmar är slow motion, snigelfart. Dialogerna var svåra att hänga med i, eftersom alla karaktärer hade samma röst och det är svårt att höra radbrytningar och talstreck (eller citationstecken i det här fallet).

Boken är inte helt igenom usel, historien är intressant och den hade kunnat vara riktigt spännande. Om den hade varit kortare och mer tight. Nu blir det i alla fall definitivt inte fler Peter James för mig. Vad andra bokbloggare än säger. Det positiva är att nu kan jag ge bort tre böcker.

Boktipsets estimerade betyg var 4,0 och genomsnittet 3,8 (beräknat på 130 betyg).
Goodreads hade den 4,08 i genomsnitt (beräknat på 5 335 betyg).
Jag ger den 3,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Långt ifrån död: Boklysten, Stories from the city och Annikas litteratur- och kulturblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Hade ju inte väntat att du skulle gilla den här :-) Jag har gillat hans böcker i många år (dock på engelska). Men den senaste jag läste var... tja, ungefär som du beskriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, detta var väl ingen högoddsare direkt :) Vad tråkigt att du upplever lite samma sak nu, jag har ju förstått att Peter James, av någon outgrundlig anledning, är väldigt populär :)

      Radera
  2. Tror inte jag läst något av Peter James, men nu känns det inte som någon förlust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju vara många fler som gillar hans böcker, jag känner mig väl ganska ensam om att inte göra det. Men jag skulle aldrig rekommendera hans böcker :)

      Radera
  3. Jag har bara läst en bok i den här serien, någon senare del och den var helt okej. Men sen har jag inte lyckats läsa fler i serien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju att det är många som gillar hans böcker, men de är verkligen inte för mig. Känns bra att ha gjort slut med en serie :)

      Radera