tisdag 24 januari 2017

Kommande böcker i februari 2017

Inte jättemånga boksläpp i februari, men det räcker.

På väg mot döden av Stephen Booth
Genre: Kriminalroman
Serie: Ben Cooper & Diane Fry (15)
Antal sidor: 379
Utgivningsdatum: 2017-02-08
Förlag: Bokförlaget Forum

Från Bokus
Det finns bara en väg till den pittoreska engelska byn Shawhead i Peak District. Och en väg därifrån. På den vägen hittas tidigt en morgon en övergiven lastbil med olycksbådande blodfläckar på insidan.

Lastbilschauffören Mac Kelsey hittas snart mördad, slarvigt nedgrävd intill en stenmur och kriminalinspektör Ben Cooper får ta hand om utredningen. Han möts av märkligt tystlåtna och fientligt inställda bybor. Men kan det verkligen gömma sig en mördare bland dem?

Så hittas ytterligare en person död, den här gången tycks det röra sig om självmord. Den döde, en man vid namn Scott Brooks, har lidit av en långvarig depression sedan hans fru Ashley omkommit i en bilolycka åtta år tidigare. Den mördade lastbilschauffören Mac Kelsey tycks ha befunnit sig på olycksplatsen. Finns det ett samband eller rör det sig bara om en slump?


Jag har ju numera läst de tretton första delarna i den här serien och jag kan nog nästan lova att den här också kommer att bli läst. Någon gång.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Stulna liv av James Dashner
Genre: Science fiction
Serie: VirtNet-spelen (2)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-02-15
Förlag: Bokförlaget Semic

Från Bokus
Michael levde sitt liv på VirtNet - en virtuell värld som tar över alla sinnen. Men när han mötte VirtNets mörkaste dimensioner suddades gränsen mellan spel och verklighet ut fullständigt. Hela hans liv kastades omkull.

Han har förlorat allt. Men han kan inte ge upp nu. Michael är en av få som känner till hackern Kaines plan för att ta över världen. Intelligenta dataprogram ska ersätta levande människors hjärnor och ta över deras kroppar.
Myndigheterna låtsas att allt är som det ska. Bara Michael och hans vänner vet sanningen. Och de måste ta konsekvenserna. De riskerar allt för att rädda mänskligheten.


Jag måste ju erkänna att temat lockar väldigt. Första delen har jag inte läst, men...

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Även vilda hundar av Ian Rankin
Genre: Kriminalroman
Serie: John Rebus (20)
Antal sidor: 368
Utgivningsdatum: 2017-02-18
Förlag: Modernista

Från Bokus
John Rebus är inte pensionärstypen. Han är inte särskilt förtjust i hobbies, semestrar eller renoveringsprojekt. Han har polisyrket i blodet.
Så när kriminalinspektör Siobhan Clarke ber om hans hjälp i en utredning tvekar Rebus inte länge innan han tackar ja. Clarke har utrett en framstående advokats död, vars kropp hittades tillsammans med ett hotfullt meddelande. På andra sidan Edinburgh har Big Ger Cafferty - Rebus långvariga ärkefiende - tagit emot ett identiskt meddelande och en kula genom sitt fönster.
Nu är det upp till Clarke och Rebus att lägga ihop pusselbitarna och sätta fast mördaren.


Första Rebus-boken står faktiskt oläst i hyllan och har gjort så ett bra tag. Kanske kommer jag till tjugonde delen...

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Andras vänner av Liane Moriarty
Genre: Drama
Serie: -
Antal sidor: 400
Utgivningsdatum: 2017-02-24
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Från Bokus
En grillkväll, sex ansvarsfulla vuxna, tre gulliga ungar och en liten hund. Vad skulle kunna gå fel?

Clementine och Sam har det bra tillsammans. De har två små döttrar, Sam har just börjat på sitt drömjobb och Clementine som är cellist förbereder sig inför en av sitt livs viktigaste provspelningar.

Clementine och den mer reserverade Erika har varit vänner sedan de var små. De känner varandra utan och innan men hamnar ofta på kollisionskurs med varandra. Så när Erika nämner att de alla blivit inbjudna till en grillkväll hos grannarna Vid och Tiffany, som med all säkerhet kan lätta upp stämningen, tackar Clementine och Sam ja på en gång.

Det blir en kväll som får livet att ta en annan riktning. Och efteråt kan ingen av dem sluta undra: Vad skulle ha hänt om vi inte hade gått dit?


Liane Moriarty lockar en del, men jag har ännu inte läst något av henne.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Syndafloder av Kristina Ohlsson
Genre: Kriminalroman
Serie: Fredrika Bergman (6)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-02-27
Förlag: Piratförlaget

Från Bokus
En man hittas skjuten i bröstet, sittande i en fåtölj framför brasan. Märkligt nog bär han sin dotters vigselring på lillfingret.

I en annan del av stan söker en begravningsentreprenör efter sin bror. En bror som han verkar vara ensam om att sakna och som han fruktar kan vara borta för alltid.

Samtidigt kämpar en kvinna för att inte förlora kontrollen när hennes man blir mer och mer farlig. Tiden rinner snabbt undan och hon får allt svårare att skydda sig själv och sina barn.

Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spår där gamla synder kommer tillbaka. Någon lämnar meddelanden till Alex, någon som vill ställa allt tillrätta. Men vem är den anonyme brevskrivaren och varför tycks gärningsmannen alltid ligga steget före?


En väldigt, väldigt efterlängtad bok.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Vinden genom nyckelhålet av Stephen King
Genre: Fantasy
Serie: Det mörka tornet (4,5)
Antal sidor: 500
Utgivningsdatum: 2017-02-08
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Från Bokus
Under en storm söker Roland och hans följeslagare skydd i en öde by. Medan en iskall vind drar genom världen berättar Roland om ett av sina första uppdrag som revolverman - en berättelse i berättelsen, och en som i sin tur innehåller en saga.

Som jag har väntat på denna! Men varför bara i storpocket? Nu passar den ju inte alls in bland de andra delarna.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

17 kommentarer:

  1. Syndafloder vill jag läsa, helst idag, hihi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår precis vad du menar :)

      Radera
  2. Syndafloder ser jag framemot!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så kul att träffa Fredrika igen :)

      Radera
  3. Syndafloder vill jag också läsa. Har precis läst ikapp serien så det passa bra att den kommer nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju en av få serier som jag är i fas i så det känns som att jag har väntat i evigheter på nästa del :)

      Radera
  4. Syndafloden står verkligen på min måsteläsalista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag ska önska mig den i födelsedagspresent :) Vill ju inte köpa några böcker...

      Radera
  5. Åh, Syndafloden... Den har jag inte hunnit se än. Men den kommer hamna på min lista också. Men jag håller med om att det är lite tunt i februari men det är väl lite skönt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog att bli tillräckligt med böcker i februari. Med tanke på bokrean :)

      Radera
  6. Rankin och Moriarty vill jag läsa. åtminstone. så många böcker. så lite tid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en Rankin och det var någon av de senare delarna, men jag tänkte jag ska läsa den första innan jag gör något överilat :)

      Radera
  7. Gillar Moriarty, men om du bestämmer dig för att prova henne så skulle jag ta något annat än Andras vänner, jag tycker inte den tillhör hennes bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte nog börja med Öppnas i händelse av min död. Den ligger på läsplattan :)

      Radera
  8. Moriarty vill jag ju läsa mer av. Ska kanske satsa på den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag vill läsa min första Moriarty :)

      Radera