torsdag 5 januari 2017

Hett i hyllan #73

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi har flyttat oss lite, lite framåt i tiden och nu är det juli 2013.
Det finns ett stort, svart hål i min läsning och det heter Terry Pratchett. Jag har inte läst en enda bok av honom. Och då tänker jag speciellt på serien om Skivvärlden. Tyvärr så är hans böcker omöjliga att hitta nya, på svenska. Därför blev jag otroligt glad när jag botaniserade på antikvariatet här i stan och sprang på fyra av dem. Det fantastiska ljuset, I lagens namn, Herrskap och häxor och Spännande tider är dessvärre del 2, 8, 14 och 17.

Eftersom mina favoritantikvariat både i Lund och Malmö har lagt ner så vet jag inte riktigt var jag ska hitta resterande delar. Och kanske känns det lite onödigt att försöka hitta dem alla 37... Faktum är att jag hade nöjt mig, till att börja med, om jag hade hittat första delen så jag i alla fall hade kunnat börja läsa så jag vet om jag gillar eller ej. Jag har förstått det som att det finns serier i serien, men inte ens där har jag så jag kan börja läsa.

Dessvärre finns inte första delen ens på biblioteket så jag kan inte låna den heller. Faktiskt inte något bibliotek i hela Sverige... möjligtvis i Umeå, men det känns lite för långt. Inte heller verkar de finnas som e-böcker.

Jag tycker nog det här är lite märkligt, speciellt med tanke på att Terry Pratchett dog 2015 och då brukar det ju (väl) släppas massor av nyutgåvor. Men icke. Kanske är det inte meningen att jag ska läsa dessa...

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

20 kommentarer:

  1. de här är underligt nog ett hål i läsningen även hos resten av min fantasyälskande familj...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/01/05/hett-i-hyllan-26/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så konstigt, hur har det blivit på det viset?

      Radera
  2. Pratchett är en av mina favoriter alla kategorier. Jag började med att läsa I lagens namn, den är en jättebra introduktion till Pratchett. Du behöver inte börja med den första boken - det räcker med att läsa respektive tema (häxorna, stadsvakten osv) i ordning. Wikipedia har en bra läsguide till Pratchett: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skivv%C3%A4rlden_(bokserie)

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/01/05/hett-i-hyllan-de-obotliga-optimisternas-klubb-av-jean-michel-guenassia/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ha missat att I lagens namn är första delen i Stadsvakten när jag kollade sist, så den hade jag faktiskt kunna börja läsa :)

      Radera
  3. Har heller inte läst något av Pratchett. Här är mitt bidrag : http://johanssonanna.blogg.se/2017/january/hett-i-hyllan-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara några som har lyckats missa honom.

      Radera
  4. Jag har läst några böcker av Pratchett då jag bodde i England och jag älskade dem, men sedan dess har det tyvärr inte blivit av att läsa flera. Kanske något att lägga på "att läsa"-listan (om de nu går att få tag på).

    Min hyllvärmare finns här:
    http://binasbooks.blogg.se/2017/january/hett-i-hyllan-73.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. De engelska verkar vara betydligt lättare att hitta, de finns på biblioteket, i alla fall många av dem.

      Radera
  5. Jag vet att pappa älskar hans böcker så jag har velat testa dem jag också men har inte gjort det ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag har förstått det rätt så borde humorn passa mig väldigt bra :)

      Radera
  6. Har ännu inte läst något av Pratchett. Här kommer min hyllvärmare http://boklysten.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-73.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har allvarliga funderingar på att låna första delen på engelska...

      Radera
  7. Det kanske kommer nyutgåvor, vem vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det redan borde ha gjort det, han dog ju för nästan två år sedan.

      Radera
  8. Räcker upp handen! Har inte heller läst och vet inte säkert om jag vill heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju liksom precis i min genre, så jag vill ju läsa :)

      Radera
  9. Jag har också ett Pratchett-hål och kommer fortsätta ha det. Fantasy är verkligen inte min grej. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fantasy funkar inte alltid för mig heller, men jag har ännu inte kommit på vad som gör skillnaden :)

      Radera
  10. trots att Pratchett finns i huset har jag inte läst något. fantasy är inte min favoritgenre i allmänhet. angående saknade Pratchett, har du kollat Bokbörsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokbörsen passar jag mig lite för, det har hänt att jag fått trasiga böcker när jag köpt där. En halv sida som är borta eller så. Jag får helt enkelt vänta och se :)

      Radera