fredag 27 januari 2017

Helgfrågan v. 4 26/1-29/1

Saknaden efter Annikas bokbloggsjerka är stor, den var ju liksom startskottet för helgen på något sätt. Nu har Mia saknat tillräckligt och startar upp Helgfrågan, så nu kanske det äntligen kan bli helg på riktigt igen.

Veckans fråga är: Vilket ämne läser du helst (enligt Bokus ämnesindelning)? Vilken är den bästa bok du läst inom det ämnet?

Nej, jag tänker inte välja deckare. Inte när både science fiction och skräck ligger under skönlitteratur. Dessutom ligger det jag brukar kalla för drama där också.

Eftersom det finns hur många som helst att välja bland och ämnet ät gigantiskt stort, så tänker jag göra en fuling och välja tre böcker; en science fiction, en skräck, en drama. Det är ändå på tok för många att välja mellan så böckerna är dessutom lästa 2013 eller senare och jag bestämde mig för att inte ha med en enda King.

Science fictionSkräckDrama
Ensam på Mars
av Andy Weir
Inga kelgrisar, inga styvbarn
av Cia Sigesgård
En man som heter Ove
av Fredrik Backman

34 kommentarer:

  1. Bokbloggsjerkan är tillbaka!
    (PS. Det är fortfarande januari :))

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  3. Den enda jag inte har läst är Ensam på Mars, de andra två har jag läst och tyckt om :)

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en konstig indelning på bokus. Av dina tre böcker hade jag lätt kunnat skriva upp alla! Vill väldigt gärna se filmen Ensam på Mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha gruppen skönlitteratur är lite som att bara skriva böcker...

      Radera
  5. Vill som ovanstående även se filmen Ensam på Mars, kan tänka mig att en filmatisering av den boken måste kunna bli väldigt bra. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen Ensam på Mars är lika bra som boken, båda fick full pott av mig :)

      Radera
  6. Jag har inte läst Inga kelgrisar inga styvbarn men de andra två. En man som heter Ove gillade jag men var inte överförtjust i Ensam på Mars. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillar ju lite äckliga böcker, du borde verkligen läsa Inga kelgrisar, inga styvbarn :)

      Radera
  7. Det här med att välja en favorit, det är liksom väldigt svårt.... Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när dessutom det man ska välja favorit i är ett gigantiskt område som skönlitteratur då... Trevlig helg till dig också!

      Radera
  8. En man som heter Ove är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en av de bästa böcker jag har läst.

      Radera
  9. jag försökte svara med en genre och en bok....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också :) Skönlitteratur är ju ingen genre ;)

      Radera
  10. Och på ett sätt kan man ju se deckare som skönlitteratur också..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte bara på ett sätt. På alla sätt :)

      Radera
  11. Ensam på Mars och EN man som heter Ove är verkligen superbra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att det faktiskt finns böcker som motsvarar förväntningarna :)

      Radera
  12. Sigesgård har jag inte läst, men de andra gillar jag skarpt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte har något emot groteskt äckligt så ska du prova Sigesgård också :)

      Radera
  13. Bra val allihopa ;-) Jag valde en, men det är alltid ångestfyllt. Vet du om Sigesgård kommer med nytt snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med jämna mellanrum så letar jag efter nytt av Sigesgård, men har ännu inte lyckats hitta något :(

      Radera
  14. Ove har jag läst, väldigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bok jag aldrig någonsin kommer att glömma.

      Radera
  15. Svar
    1. Mycket äckligt och groteskt, men ruggigt bra :)

      Radera
  16. Jag har också saknat jerkan. Kul om den är tillbaka, annars verkar detta ju vara ett bra substitut :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se vad som händer framåt helgen :)

      Radera
  17. Svar
    1. Det är ju omöjligt att välja bara en :)

      Radera