måndag 30 januari 2017

Film: Eye in the sky

Titel: Eye in the sky
Originaltitel: Eye in the sky
Genre: Thriller
Regissör: Gavin Hood
Manus: Guy Hibbert
Skådespelare: Helen Mirren, Alan Rickman, Aaron Paul, Barkhad Abdi, Aisha Takow
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: UK
Längd: 102 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 5 januari 2017





Handling
Överste Katherine Powell leder ett hemligt drönaruppdrag vars mål är att fånga en ökänd terroristgrupp som gömmer sig i Nairobi, Kenya. När hon och hennes team upptäcker att gruppen planerar att utföra en självmordsattack, ändras ordern snabbt från ”tillfångata” till ”döda”. Precis när man ska inleda attacken upptäcker piloten en lekande nioårig flicka vid huset, och man ställs inför ett omänskligt svårt val. Ska man låta en oskyldig liten flicka dö, eller låta självmordsbombarna utföra sitt dåd?

Min kommentar
Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför jag beställde den här filmen, förmodligen var det titeln som gjorde att jag i alla fall klickade in mig på den och läste. Ett öga i himlen skulle ju kunna betyda teknik av något slag och det lockar alltid. Så värst mycket teknik var det dock inte, men den som fanns där var väldigt fräck och jag kommer nog att titta extra noga på fåglar och insekter i fortsättningen. Och filmen var ruggigt spännande.

Det händer inte speciellt mycket, rent actionmässigt, utan det mesta sker inne i huvudet. På tittaren mest kanske, i alla fall på mig. Utan att skriva mig på näsan vad jag ska tycka så visar filmen väldigt tydligt vilka kval man kan känna när man leker Gud och ska bestämma vem som ska leva och vem som ska dö. Det blir dock lite fånigt när ingen av de som bestämmer vill fatta beslut. Jag tycker ju att de har just det jobbet för att ta de där besluten och om man inte kan det så bör man kanske skaffa sig ett annat jobb. Det är många tankar och känslor som far igenom huvudet och jag är i alla fall glad att jag inte sitter i en sådan position.

Det finns en del kända skådespelare med här och Helen Mirren är ju alltid en favorit. För att inte tala om Alan Rickman. Detta var hans sista spelfilm. Det är lite konstigt att skådespelare, som jag aldrig tidigare har sett i någon film, plötsligt börjar dyka upp lite överallt. Som Barkhad Abdi, som har en betydligt mer sympatisk roll här än han hade i Captain Phillips. Och lite konstigt känns det att se Aaron Paul, från Breaking Bad, i en sådan här seriös roll. Om man nu kan uttrycka sig så.

Jag blir lite förvånad över hur snabbt uppdraget gick från "tillfångata" till "döda" och tycker inte riktigt att man fick veta varför. De visste ju att det handlade om tre terrorister redan från början och om de hade tillräckligt med folk för att "tillfångata" då så borde de ju ha räckt även sedan. Det kan ju inte bara ha berott på vad som fanns i huset. Det känns inte heller riktigt trovärdigt att en amerikansk soldat ifrågasätter en order, de är ju inte direkt kända för att tänka själva.

Detta var en tuff och jobbig film för mig och jag gillar det moraliska dilemmat och att jag inte serveras några svar på vad som eventuellt är rätt eller fel. Jag hoppas dock att det inte sitter sådana obeslutsamma och fega människor och fattar tuffa beslut, men så är det ju naturligtvis.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 488 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 49 559 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Låter ju intressant. Tycker jag vagt känner igen bilderna, men 2015, då kan jag knappast ha sett den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade funderingarna den tvingade fram, att det liksom inte finns något "rätt".

      Radera
  2. Jag tror att jag sett den här filmen men kommer knappt ihåg handlingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men... den kröp rätt under skinnet på mig :)

      Radera