söndag 22 januari 2017

En smakebit på søndag: Kemisten

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har inte läst Twilight-serien (och kommer förmodligen aldrig att göra det). Inte heller har jag sett filmerna (och kommer förmodligen inte att göra det). Det där med sexiga vampyrer funkar inte alls för mig. Vampyrer ska vara otäcka! Men Stephenie Meyer har jag ju varit lite nyfiken på, hur man liksom kan trollbinda (nästan) en hel generation. Därför passar jag på när hon har gjort ett genrebyte. En thriller borde ju passa mig...

Igår morse började jag läsa Kemisten (The Chemist) och det är nog för tidigt att säga något om den, men hittills är detaljnivån något... störande. I en bok på drygt 550 sidor gäller det att man håller intresset och tempot uppe, vilket kanske inte är riktigt fallet här. Men som sagt, har inte kommit så långt i den.

Min smakebit är från sida 40.
Ikväll hette hon Alex.
     Hon hade behövt lägga lite avstånd mellan sig själv och Washington och hamnade på ett litet motell strax norr om Philadelphia. Det var ett av sex motell som kantade motorvägen på väg ut från stan. Det skulle ta vilken spårhund som helst att tag att söka igenom allihop, om han först på något sätt lyckades placera henne i den här delen av stan. Hon hade inte lämnat några spår som kunde leda en förföljare ens till Pennsylvania. Men oavsett det skulle hon sova i badkaret inatt som vanligt.

38 kommentarer:

  1. Jeg leste Twilight i sin tid, det var den trilogien som minnet meg på at jeg faktisk elsker å lese, så jeg er evig takknemlig for Stephenie Meyers bøker. Når det er sagt så har jeg ikke turt å lese bøkene igjen, for i etterkant har jeg sett mye som er problematisk ved historien. Så det får bli med det gode minnet. Jeg likte også veldig godt den frittstående boka hennes som heter "The Host", mens The Chemist er jeg litt usikker på om jeg skal lese fordi jeg har sett så varierende omtaler av den, og du virker jo heller ikke helt overbevist enda selv om jeg syns smakebiten virker spennende.

    Ha en riktig god søndag, Monika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kemisten är det allra första jag läser av Stephenie Meyer, men jag har faktiskt sett filmen The Host, som jag faktiskt inte minns något alls av. Jag ser att jag satte en tvåa som betyg så det kanske inte är så konstigt...

      Efter runt hundra sidor så tog sig Kemisten och nu är den nog ganska bra :)

      Radera
  2. länge seda jag sov på motell i USA, man betalade per rum, vi sov fyra i ett

    SvaraRadera
  3. Jag läste första Twilightboken och har sett en del av filmerna mest för att min dotter var helt såld på serien. Men denna bok kanske vore något att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag såg några minuter på en film, men jag klarade bara inte av det :)

      Radera
  4. Det här var inte en bok för mig. Jag läste 100 sidor ungefär innan jag tröttnade. Men många gillar den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var ju efter runt 100 sidor som det tog fart :)

      Radera
  5. Som thriller blev jag nyfiken på denna. Skulle ha fått den som recex, men fick den aldrig. Kanske var det ingen större förlust kanske. Twilight-serien gick nog f.ö. hem hos ungdomar, men ytterst tveksamt om man själv hade gillat den om man då hade varit i deras ålder. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har blivit betydligt bättre nu och om det fortsätter så här så... :) Jag har nog svårt att se att jag skulle gilla Twilight i någon ålder ;)

      Radera
  6. Jeg er helt enig med deg når det gjelder vampyrer! Derfor har jeg heller ikke lest Twilight. The host så jeg som film, og likte den. Denne boken kom nettopp inn i butikken og jeg tenkte den var verd et forsøk. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte alls den där moderna versionen av vampyrer :) The host vet jag att jag har sett, men jag minns den inte. Satte en tvåa i betyg :) Kemisten har blivit mycket bättre nu :)

      Radera
  7. Den här har jag sett på många bloggar den senaste tiden.

    SvaraRadera
  8. motell förekommer ofta i spännande böcker. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  9. Den här dyker upp på många bloggar, blir intressant att höra vad du tycker om den sen. När det gäller vampyrer så är det inte så ofta som det klickar mellan mig och vampyrer men det har hänt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju säga att jag har börjat gilla boken nu :)

      Radera
  10. Är allt lite nyfiken på denna, ska bli intressant vad du tycker om den när du läst mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tog sig efter runt hundra sidor :)

      Radera
  11. Jag har inte läst Twilight men sett en av filmerna. Jag höll på att fnissa ihjäl mig och det var väl inte riktigt meningen ;-)
    Den här började jag läsa innan jul men insåg att jag inte skulle orka slutföra den som jag kände mig då. Men jag ska börja om inom kort har jag tänkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det jobbigt när man ser en film som komedi fast den inte är det :)

      Kemisten var onekligen lite tråkig i början, men nu har den satt fart :)

      Radera
  12. Sova i badkaret? ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte alls bekvämt, men vad gör man inte för att överleva :)

      Radera
  13. Inte riktigt min favoritgenre, men jag har ju ändrat mig förr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just när det gäller böcker så tycker jag faktiskt om att ha fel :)

      Radera
  14. Takk for smakebit. Har bare lest en bok av Meyer tidligere og det var den første Twilightboka og husker jeg ikke ble så veldig begeistret:) Ha en fin søndag videre og kos deg med lesingen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ens funderat på att läsa Twilight, sexiga vampyrer fungerar inte för mig :)

      Radera
  15. Jeg har lest alle Twilight bøkene og sett filmene og likte dem godt den gangen. Denne boken har jeg ikke fått med meg, men så leser jeg ikke så ofte thriller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här kan man nog kalla en äkta spionthriller :)

      Radera
  16. Jag har bådde läst alla Twilightböckerna och sett filmerna. Den här hoppas jag få hem som rec.ex. Det blev något strul med postgången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt märkligt att posten här lyckades att få hem boken till mig, men någon gång ska de väl lyckas också :)

      Radera
  17. Tyckte om Twilight, men den här har inte lockat mig (ännu).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ju lockad av denna mest för att jag var nyfiken på Stephenie Meyer :)

      Radera
  18. Jag har hört många som tyckt den här boken var lite väl lång och så där, jag är inte så sugen på att läsa den och det har inte blivit bättre när jag inte har läst så många recensioner om att denskulle vara super bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit halvvägs än, men ja, den är helt klart för lång. Det finns mycket som inte behöver vara där.

      Radera
  19. Jag har lite övervägt den här boken, får se hur det blir med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var så gräsligt nyfiken på Stephenie Meyer att jag bara måste läsa :)

      Radera