måndag 5 december 2016

Film: The Big Short

Titel: The big short
Originaltitel: The big short
Genre: Drama
Regissör: Adam McKay
Manus: Adam McKay, Charles Randolph, Michael Lewis (bok)
Skådespelare: Ryan Gosling, Christian Bale, Steve Carell, Brad Pitt, Peter Epstein
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 130 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 18 november 2016




Handling
När fyra outsiders förutspår en bostadsbubbla som varken storbankerna, medierna och regeringen tror på får de en idé: The Big Short. En vågad investering leder dem till det moderna bankväsendets allra mörkaste hörn. Där måste de ifrågasätta allt och alla.

Min kommentar
När vi var helt utan köpefilmer att se så hade plötsligt cdon ett riktigt bra erbjudande. Tidigt en måndag morgon, innan vi gick till jobbet, gjorde vi en snabb beställning utan att egentligen kolla upp vad filmerna handlade om. Betyget på IMDb var det enda som kontrollerades. Detta är den första som vi tittat på av de vi beställde då.

Jag hade alltså ingen aning om vad det här var för film. Det visade sig vara något slags dramadokumentär om finanskrisen 2008, eller egentligen vad som ledde fram till den. Ungefär som Margin call, som jag gillade väldigt mycket.

Inte heller hade jag kolla på vilka skådespelare som var med så det blev en del överraskningar. Den här filmen är stjärnspäckad. Överlag tycker jag att de gör ett bra jobb, men inget utöver det vanliga. Frånsett att jag kanske har lite svårt för Ryan Gosling och att Brad Pitts smink var fantastiskt, jag kände egentligen bara igen hans röst från början.

Jag vet inte riktigt vad det är meningen att filmen ska förmedla eller vad jag ska känna, förutom att banker är korrupta och giriga. Eventuellt är det också meningen att jag ska tycka att de som klämmer åt bankerna är hjältar. Det kan jag tyvärr inte alls tycka. De här penningkåta finansmännen är ju precis lika giriga som bankmänniskorna. I stället för att slå på varningstrumman och försöka mota Olle i grind så var även de bara ute efter att tjäna pengar. Stora pengar.

Det var av naturliga skäl väldigt mycket facktermer och det kändes lite som att man var tvungen att vara minst civilekonom för att förstå allt. Lyckligtvis var det inget krav för att uppskatta filmen i stort. Till sin hjälp hade man inklippta människor (kändisar?) som förklarade en del uttryck, vilket faktiskt gjorde det värre. Kvinnan de hade valt satt nämligen naken i ett bubbelbad med ett glas champagne och mannen var fullt påklädd, utförande sitt jobb som kock. För att visa konsumtionssamhället så var det också inklippta sekvenser, mestadels bestående av halvnakna kvinnor.

Filmen är lite rörig och hoppig och på tok för lång för sitt eget bästa. Jag vet inte om allt verkligen skedde så här, men vid ett tillfälle stannade de upp filmen och berättade att "nej, så har var det egentligen inte" så jag gissar att resten är korrekt.

Det här är ett intressant ämne, men inte en lika intressant film. Se Margin call i stället. Eller också.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 960 betyg).
IMDb hade den 7,8 i genomsnitt (beräknat på 211 365 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Denna filmen har faktiskt aldrig lockat. Men man skall aldrig säga aldrig. Rätt vad det är kanske jag kikar på den i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju inte något riktig koll på vad den handlade om, men jag tycker nog att den var ganska intressant.

      Radera