måndag 7 november 2016

Film: I Origins

Titel: I Origins
Originaltitel: I Origins
Genre: Science fiction
Regissör: Mike Cahill
Manus: Mike Cahill
Skådespelare: Michael Pitt, Brit Marling, Astrid Bergès-Frisbey, Steven Yeun, Archie Panjabi
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 28 oktober 2016





Handling
Molekylärbiologen dr Ian Gray forskar kring ögats utveckling, och arbetet genomsyrar hela hans liv efter en tillfällig förbindelse med en fängslande ung kvinna. Forskningen fortsätter och flera år senare gör han och partnern en häpnadsväckande upptäckt som får omfattande följder för hans övertygelser inom både vetenskap och andlighet, och han kommer att riskera allt för att bevisa sin teori.

Min kommentar
Det har fortfarande inte dykt upp några nya köpefilmer här hemma så vi fortsätter att botanisera bland Viaplays filmer. I Origins lät väldigt spännande och så hade den högt betyg på IMDb.

Filmen handlar väl egentligen om andlighet och huruvida vetenskapen utesluter religionen. Vad jag aldrig har förstått är varför man måste bevisa Guds existens, det måste ju vara minst lika svårt att bevisa att han inte finns. Om ingetdera kan bevisas så måste man väl ändå tro på möjligheten.

Efter ungefär halva filmen så sa jag till sambon att det var märkligt att den kunde ha så höga betyg. Då hade den i stort sett bara varit seg och lite tråkig. Ungefär samtidigt som jag sa det så blixtrade det till och det som filmen egentligen handlade om började. Andra halvan är riktigt bra och idén är så fantasieggande och omtumlande att jag blir helt lyrisk. Det är synd att filmens potential slarvas bort så i början, hela den bakgrunden hade kunnat klaras av på en kvart sedan hade man kunnat fokusera på det intressanta.

Vid några tillfällen så fick jag till och med rysningar av hur fantastiskt det hade varit, detta som till slut antyddes. För att inte tala om grejen med alla 11:or. Förstod inte riktigt varför det var just 11, men googlade lite efter filmen och det är tydligen ett speciellt tal.

Skådespelarna är helt okända för mig, trodde jag i alla fall men det visade sig att jag sett ett par av dem i annat tidigare. Den jag tyckte bäst om var Brit Marling, hon var den enda som kändes trovärdig. Michael Pitt, som spelade Ian, gjorde sitt jobb, men inte speciellt bra. Astrid Bergès-Frisbey, som spelade Sofi, den fängslande unga kvinnan, var i det närmaste usel och hennes karaktär var mest irriterande. Ians och Sofis kärleksaffär kändes inte heller speciellt trovärdig.

En scen får mig att börja fundera på hur manusförfattaren egentligen tänkte. Hur lämpligt är det att en västerländsk man tar med sig en 7-årig indisk flicka upp på hotellrummet? Om jag som hotellpersonal hade sett det så skulle jag definitivt försökt stoppa dem.

Tyvärr når inte filmen upp till sin fulla potential och den spännande diskussionen är över innan den egentligen har börjat. Om den hade börjat som den avslutades så skulle den ha fått ett mycket högre betyg. Och än en gång, låt dig inte luras av genren science fiction, här finns inga rymdmonster. Faktiskt ingen rymd överhuvudtaget. Det här är science fiction i sin sanna skepnad. Vetenskaplig fiktion.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 669 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 78 522 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Jag kan faktiskt inte hitta att filmen går att köpa någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar