måndag 10 oktober 2016

Film: Concussion

Titel: Concussion
Originaltitel: Concussion
Genre: Drama
Regissör: Peter Landesman
Manus: Peter Landesman
Skådespelare: Will SMith, Alec Baldwin, Gugu Mbatha-Raw, David Morse, Luke Wilson
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 118 min
Serie: -
Såg den på DVD 30 september 2016





Handling
Dr Bennet Omalu upptäcker sanningen om hjärnskador hos fotbollsspelare som regelbundet utsätts för hjärnskakningar under matcher och träningspass. Omalus leds in i en farlig kamp mot en av världens mäktigaste och mest omtyckta institutioner - NFL.

Min kommentar
Jag kommer inte ihåg när jag blev nyfiken på den här filmen, men Will Smith är en skådespelare som alltid lockar. Och sportfilmer. Och sanna historier. Ämnet var ju inte heller ointressant. Den stod ett tag i hyllan, men nu har jag äntligen sett den.

Det första som slår mig är att detta alltså hände under 2000-talet, för bara runt tio år sedan. Det är min själ inte klokt att det får lov att vara så här, att en organisation med mycket pengar kan mörka något så hemskt bara för att de är rädda att förlora pengar. Jag blir så j-la förbannad.

Will Smith är ju en av mina favoritskådespelare och jag tycker faktiskt att han går från klarhet till klarhet. Han är inte bara den komiska killen, han kan vara seriös också. Det enda jag inte gillar riktigt är hans brytning, den känns inte helt OK, men det är ju fullt möjligt att detta bara är en av mina käpphästar och att Omalu faktiskt pratar så där i verkligheten. Alla andra karaktärer hamnar lite i skymundan och så ska det ju vara i den här typen av film, tycker jag, det är Omalus film från början till slut. Alla andra gör det de ska med det lilla de får. Men allvarligt, jag kände faktiskt inte igen David Morse och blev förvånad när jag såg hans namn i rollistan. Fantastisk sminkning!

Den lilla kärlekshistorien känns väl inte riktigt äkta, men om filmen visar verkligheten så var det väl inte speciellt mycket kärlek inblandat heller. I alla fall inte från Omalus sida. Det var väl mer ett kamratskap för honom. Och då tänker jag på frieriet. Men om det var så det var så är det väldigt bra gjort.

Filmen är aldrig egentligen spännande, men den är inte heller tråkig. Intressant är den i alla fall hela tiden. Kanske är den lite väl utdragen och vissa delar hade inte behövt vara med. Som till exempel Omalus medförfattare till den första studien, DeKosky, vart tog han egentligen vägen när det hettade till? Om han inte var med senare så hade han nog inte behövt vara med alls.

Hur världen skulle se ut utan sådana som Omalu, som säger sanningen oavsett vad det kostar dem vågar jag inte ens tänka på. Sådana som han är de riktiga hjältarna.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 170 betyg).
IMDb hade den 7,1 i genomsnitt (beräknat på 48 778 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Vi såg den här igår :). Vi tyckte ungefär som du. Sambon tyckte sämst om själva kärlekshistorien. Jag hade inte lika stora problem utan misstänker att den var med för att visa Omalus personlighet (om det nu stämmer). Men den tog för mycket av filmen helt klart. Jag hade svårare med hyllningarna till USA som något fantastiskt i synnerhet när något sådant här tystas ner så mycket det går och som du säger - i modern tid. Men å andra sidan stämmer det säkert också med hur många kan se det.
    Samtidigt gillar jag filmer som bygger på verkliga händelser och den här är på så sätt en skrämmande berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkligt :) Jag tror också att kärlekshistorien var med för att vi skulle förstå Omalu bättre, men den biten hade definitivt kunnat kortas ner. Jag kan inte riktigt fatta att detta har hänt överhuvudtaget och absolut inte i nutid. Det är så hemskt att det är ofattbart. Jag avskyr verkligen när pengar bestämmer.

      Radera