måndag 5 september 2016

Film: London has fallen

Titel: London has fallen
Originaltitel: London has fallen
Genre: Action
Regissör: Babak Najafi
Manus: Christian Gudegast
Skådespelare: Gerard Butler, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Angela Bassett, Charlotte Riley
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 26 augusti 2016




Handling
Efter att den brittiska premiärministern plötsligt avlider under mystiska omständigheter, samlas alla ledare för den fria världen för att närvara vid hans begravning. Vad som verkar vara den mest skyddade tillställningen någonsin förvandlas plötsligt till en kupp för att mörda världens mäktigaste ledare medan samtidigt som man sprider kaos i London. Nu är det upp till USA:s president och hans närmaste säkerhetsansvarige, Mike Banning, att förhindra ett fullskaligt krig på Londons gator.

Min kommentar
Det kan hända att jag har nämnt det förut, att jag gillar filmer där det smäller mycket och där hjälten är exceptionellt skicklig på det han/hon gör. Jag tar inget extra för att säga det igen. I det avseendet är den här filmen väldigt bra.

Själva idén till filmen är briljant och faktiskt hyfsat trovärdig. Det skulle vara förödande om de som ska skydda plötsligt är på andra sidan. Dock är den nog ganska komplicerad att genomföra. Hoppas jag. Jag kan nog tycka att fullföljandet inte är lika briljant som idén, men vem förväntar sig egentligen det när man tittar på en sådan här film.

Storymässigt får filmen bara en tvåa i betyg, det är lite tunt om man säger så. Och ett, som jag ser det, stort plothole (hur visste terroristerna var presidenten gömde sig?). Att filmen till slut får ett väldigt mycket högre betyg beror i stort sett på Gerard Butler. Han är helt suverän, och faktiskt trovärdig i rollen som superhjälte. Hans repliker är obetalbara och samspelet med Aaron Eckhart är riktigt bra. Deras kemi stämmer verkligen. Dessutom är det en hel del fräcka explosioner (sambon tyckte CGI-effekterna var dåliga, men jag har inga sådana betänkligheter) och det känns i hjärtat när Londons landmärken sprängs i luften. Jag tycker också att slagsmålsscenerna hålls på en lagom nivå, de är inte utdragna i det oändliga.

London has fallen är ett slags fortsättning på Olympus has fallen och jag kan nog tycka att den inte når riktigt fram till dess nivå. Det är lite för mycket USA-propaganda, som vanligt, för att jag ska köpa den rätt av. Vad är liksom oddsen för att bara två amerikaner klarar sig i attacken? Och att de är de enda som kan fixa problemet?



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 459 betyg).
IMDb hade den 5,9 i genomsnitt (beräknat på 73 235 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Hm. Ytterligare en film jag missat alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog inte helt objektiv i min bedömning, det är ju precis den här typen av film som jag går igång på :)

      Radera