lördag 6 augusti 2016

"Svart som synden" av Stephen Booth

Författare: Stephen Booth
Titel: Svart som synden
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 391
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dying to sin
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Ben Cooper & Diane Fry 8
Förlag: Minotaur
Utgivningsår: (original) 2007 (min) 2008
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 juli 2016




Första meningen: Leran fanns överallt på gården Pity Wood.

Baksidetext
Den ensligt belägna gården Pity Wood har under många år utnyttjat fattiga invandrare som arbetskraft. Men nu verkar det som om ett par av dem har mött ett betydligt värre öde än så.

Några byggjobbare gör en fasansfull upptäckt: i leran ligger en hand från en människa. När polisen gräver vidare hittar man inte bara en utan två människokroppar ? som blivit begravda vid två olika tillfällen.

Diane Fry och Ben Cooper har ytterst få ledtrådar och arbetar verkligen i uppförsbacke. De får försöka ta hjälp av lokalbefolkningen för att pussla ihop gårdens historia. Men lokalbefolkningen är inte särskilt samarbetsvillig.

Coopers teorier blir alltmer desperata. Kan det finnas ett tredje lik någonstans som kan fungera som nyckel till gåtan?

Min kommentar
Jag fortsätter att beta av den här serien och börjar fundera på om det möjligtvis kan vara för mycket att läsa en varje månad. Inte för att boken är dålig på något sätt, men jag märker att väldigt mycket är samma. Något som jag inte brukar haka upp mig på när det går längre tid mellan böcker i en serie.

En sak jag har kommit fram till nu är i alla fall att de här böckerna måste läsas på ett speciellt sätt. Lite som Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway. De läser man inte för spänningens skull. Det ska man inte heller göra med Booths böcker. Här finns inte speciellt mycket action. Allt är väldigt lågmält berättat och trots att någon ibland svävar i livsfara så rycker det aldrig till i spänningsnerven. Det böckerna vinner på är de många naturupplevelserna och relationen mellan Ben och Diane.

Nej, de har ingen romans. Inte än i alla fall. Samarbetet är kantat av missförstånd, taggar åt alla håll och rent generellt en oförmåga att förstå den andra. Diane börjar emellertid tina upp lite och visa mänskliga drag. Det är bra. Jag tror inte det är så lyckat med en polis som inte kan sätta sig in i hur andra känner/tänker. Ben är ungefär lika konstig som han alltid har varit. Jag blev också lite less på hur många gånger han kunde höra hur Frys hjärna arbetade. Något som har stört mig ända från början är antalet chefer som i stort sett bara figurerar med sitt namn i varje bok. De gör aldrig något och jag förstår inte varför de är med.

Svart som synden handlar om böndernas tuffa livsvillkor, speciellt efter att EU har börjat bestämma. Det är väldigt många kängor åt det hållet. Även människohandel och invandring får sin beskärda del. Boken skrevs redan 2007 och jag förstår nu att missnöjet med både EU och invandring har legat och pyrt länge. Det är väldigt mycket fakta om allehanda ting, som till exempel skrock och gruvdrift. Det känns nu som att det ofta förekommer folktro och vidskepelse i Booths böcker och helt ärligt så vet jag inte riktigt vad jag tycker om att han framställer landsbygdens invånare som inskränkta fördomsfulla bakåtsträvare. Kanske är det så.

Det gläder mig att Booth har börjat dra ner på sidantalet lite, men det finns fortfarande utrymme för ytterligare nedskärning. Bland annat så kryllar det av onödiga dialoger där en polis förklarar något självklart för en annan polis. Det är ganska störande och sänker det redan långsamma tempot.

Boktipsets estimerade betyg var 3,4 och genomsnittet 3,51 (beräknat på 29 betyg).
Goodreads hade den 3,90 i genomsnitt (beräknat på 923 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Svart som synden: Bokmoster, Kaelen och Boksnoken.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Varje gång du skriver om en bok i den här serien så funderar jag på att ge den en ny chans. Men det finns ju så många serier...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar, men det är ju en så lång serie. Och precis som du säger, det finns ju så många.

      Radera