måndag 4 juli 2016

TV-serie: Game of thrones - Säsong 5

Titel: Game of thrones - Säsong 5
Originaltitel: Game of thrones
Genre: Fantasy
Skapad av: David Benioff, D.B. Weiss, George R.R. Martin (böcker)
Skådespelare: Peter Dinklage, Lena Headey, Sophia Turner, Kit Harrington, Maisie Williams
Premiär: 2015-04-12
Produktionsland: USA | UK
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på DVD maj-juni 2016





Handling
De fem kungarnas krig går in i en ännu mer kaotisk fas.

Tommen Lannnister är nu kung, efter att hans bror mördats. Cersei är egentligen den som styr, nu när alla mäktiga män är döda. Hon är dock inte den bästa diplomaten, eller strategen, så hon får problem. Folket svälter, vilket får dem att hänge sig åt religiös fanatism. Jamie Lannister blir skickad att hämta hem (sin och) Cerseis dotter Myrcella, som är i Dorne. Tyrion Lannister är på flykt efter att ha flytt från fängelset och på vägen ut ha mördat sin far. Han tar sig över Narrow Sea och in i Braavos. Där möter han den förvisade Jorah Mormont.

I Braavos finns även Arya Stark, som tagits om hand av Faceless Men. Där ska hon lära sig att bli ingen.

Sansa Stark tvingas gifta sig med Ramsay Snow, numera Bolton, som är ett riktigt svin och lord av Winterfell. Även den torterade och psykiskt knäckta Theon (Reek) Greyjoy befinner sig i Winterfell.

Läget uppe i norr, i Castle Black, är krisartat och ledarlöst. Jon Snow får/tar ledningen och ger sig ut för att förhandla med vildlingarna. Ingen av dem klarar att kriga mot De vita vandrarna på egen hand och han ska försöka få dem att gå samman.

Daenerys makt över Meereen är svag och de före detta slavarna och slavägarna slåss. Den annekterade armén, Sons of the Harpy, gör uppror. Hon går med på att gifta sig med Daario för att få ett enat rike.

Min kommentar
Precis som vanligt när det gäller Game of thrones så är hela det här inlägget att bertrakta som en spoiler. Du läser vidare på egen risk.

Jag var ju glad förra säsongen för att den sjuke Joffrey äntligen dog. Lite funderade jag över vad som skulle hända sedan. Tommen är inte mycket att hänga i granen och han styrs/manipuleras av sin fullständigt sinnesjuka mor, Cersei. Hon har blivit ännu sjukare och jag tycker hjärtligt illa om henne. Det bästa på hela säsongen är nog när hon straffas i slutet. Och vilket perfekt straff det är. Så borde de göra med brottslingar i verkligheten. Tror faktiskt de hade blivit avskräckta.

Generellt sett så tycker jag att alla de karaktärer som jag gillar får för lite plats i den här serien. Det gäller speciellt Tyrion, Arya Brienne och Daenerys, men jag förstår ju att det finns så otroligt många trådar och människor att utrymmet för var och en blir väldigt begränsat. Sansa har förresten också gått och blivit lite av en favorit, hon har det verkligen inte lätt. Och den där Ramsay som hon tvingas gifta sig med får mig att bli en dålig människa. Bran Stark, som i slutet av säsong fyra, kliver ner i underjorden syns inte till överhuvudtaget. Tror jag. Kanske är det lika bra, han var bara väldigt konstig.

En grej som stör mig otroligt mycket och som egentligen inte har med själva serien att göra är att hälften (minst) av tiden så befinner vi oss i totalt mörker. Det går inte att se någonting. Jag kan ju säga att jag inte har någon större behållning av saker jag inte kan se.

Tyvärr så tycker jag nog att den här säsongen är ännu lite svagare än förra. Det är fortfarande väldigt mycket snack och ännu mindre verkstad. Nästan alla karaktärer blir sjukare och sjukare. Jag gillar verkligen inte sjuka karaktärer. Och det där med att "Fäst dig inte vid någon. Alla dör." är mer sant än någonsin. Tror jag i alla fall. Här är det cliffhangers i parti och minut.

Det är otroligt svårt att sammanfatta sista avsnittet, men jag gör ett försök. [spoiler]Daenerys börjar bli mesig och faller nästan offer för ett uppror. Hon flyr på sin drake Drogon, som är dödligt skadad(?). Daenerys blir sur på Drogon, som inte ens orkar skaffa lite mat och går därifrån. Efter bara en liten stund blir hon omringad av en hel här dothrakis. Jorah Mormont ger sig ut att leta efter henne. Tyrion, Grey Worm och Missandei lämnas kvar i Meereen för att styra under tiden.

Arya är i Braavos och försöker lära sig att bli ingen. När hon går runt och säljer musslor ser hon Ser Meryn Trant. Hon dödar honom. På ett väldigt grymt sätt. Jaquen H’gaar är inte nöjd och straffar Arya genom att göra henne blind(?).

Cersei, som kastats i fängelse för sina synder, erkänner dem och som botgöring får hon gå naken genom hela stan.

Jamie har hämtat hem sin och Cerseis dotter från Dorne. Innan de åker iväg med båten får Myrcella en kyss på munnen av Ellaria Sand. Bara minuter senare börjar hon blöda näsblod och dör i sin fars armar.

Sam lämnar Castle Blac med Gilly och hennes son. Precis innan Nattväktarna gör uppror och sticker ner Jon Snow.

Sansa flyr från Ramsay. Hon och Theon hoppar från muren.

Stannis bränner upp sin dotter på bål på inrådan från Melisandre för att snön ska smälta och armén kunna avancera. Stannis fru hänger sig och många soldater deserterar. Melisandre sticker också. Hela armén blir förintad av Boltons. Brienne mördar sedan Stannis som hämnd för Renly.

En gigantisk krigare dyker upp, klädd i bly. Eller något. Är det The Mountain?
[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 9,5 i genomsnitt (beräknat på 994 432 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar