lördag 23 juli 2016

"Mambo i Chinatown" av Jean Kwok

Författare: Jean Kwok
Titel: Mambo i Chinatown
Genre: Drama
Antal sidor: 384
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Mambo in Chinatown
Översättare: Gabriella Andersson
Serie: -
Förlag: Bazar Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 juli 2016




Första meningen: Jag heter Charlie Wong och jag är dotter till en dansare och en nudelmakare.

Baksidetext
Tjugotvååriga Charlie Wong växte upp i New Yorks Chinatown som den äldsta dottern till en ballerina från Peking och en nudelmakare. Trots att hon fötts i USA har hon levt hela sitt liv enbart i dessa kvarter. Nu i vuxen ålder lever hon i samma lilla lägenhet med sin änkling till far och sin elvaåriga syster, och vantrivs med sitt jobb som diskare.

När hon börjar jobba som receptionist på en dansstudio får hon tillträde till en värld hon hittills knappt förstått existerar, och den klumpiga Charlie visar sig ha ärvt sin döda mors danstalang. Charlie blommar ut, långt från sin fars traditionella österländska regler.

Men så blir hennes lillasyster sjuk. Kommer Charlie kunna rädda sin syster utan att behöva offra sin nya värld och identitet?

Min kommentar
Redan när jag såg denna första gången så blev jag lite sugen, den verkade vara något för mig, men jag stod emot. Ända tills den faktiskt släpptes och mitt behov av feelgood var monumentalt. Då kände jag att jag bara måste läsa. What's not to like, liksom.

Jag hade lite svårt att komma in i den, kanske mest på grund av för korta lässtunder där i början, men också för att jag blev så irriterad. Trångsynta människor gör mig alltid irriterad. Den absolut värsta anledning jag vet till att göra något på ett speciellt sätt är den att så har vi ju alltid gjort. Jag gillar inte per automatik förändringar, men om de är till det bättre så... Och det var ju lite det som boken faktiskt handlade om. Nåväl, efter 50-talet sidor så känner jag i alla fall att det här kan bli bra.

Jag faller som en fura för Charlie, denna självutplånande osäkra kvinna, som är så mycket bättre än hon vågar tro. Lillasyster Lisa gillar jag inte alls, till att börja med. Hon är bortskämd (om man nu kan använda det ordet i det här sammanhanget, de har det ju inte alltför fett) och förväntar sig att alla gör allt de kan för att hon ska ha det bra. Tacksamhet vet hon inte alls vad det är. Samtidigt är även hon osäker. Hon är ruggigt trovärdig som nästan tonåring. Pappan... ja, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om honom. Han är allt det som jag inte gillar, men han tror verkligen att han gör det bästa för sina döttrar och allt han gör gör han av kärlek till dem. Mitt hjärta blöder för dem alla tre. Det amerikanska sättet att leva är nästan motsatsen till det kinesiska sättet. Här kan vi verkligen snacka om kulturkrock.

Det är oerhört intressant att ta del av olika kinesiska traditioner, många saker känner jag redan till eftersom jag jobbade med en kines i drygt ett år och våra mest givande samtal var när vi jämförde våra olika kulturer. Här finns vare sig pekpinnar eller fördömanden av vare sig öst eller väst, skillnaderna bara konstateras. Det gillar jag. Den ena är inte bättre än den andra och man måste ju inte välja, man kan kombinera.

Dansen tar väldigt stor plats i boken och det är härligt att se hur Charlie förändras med hjälp av den. Plötsligt har hon hittat sin grej. Det är otroligt befriande att se henne ta plats och fundera över vad hon vill. Vilken metamorfos! Det märks att Jean Kwok vet vad hon talar om, hon var själv dansare i några år. Och jag visste väl att jag skulle få nytta av mitt Let's dance-tittande i elva säsonger.

Boken är lite som en blandning mellan Dirty dancing, Askungen och Den fula ankungen. Visst, det blir lite klyschigt, men det hör till genren, och visst blir det lite förutsägbart, vilket ju också hör till genren, men den får mig att må bra. Jag skulle verkligen älska att se den här filmen.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 5,0 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 3,69 i genomsnitt (beräknat på 2 299 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Mambo i Chinatown: C.R.M. Nilsson, Fru E:s böcker och Boklysten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Recension samma dag :-)
    Jag gillade också att skillnaden beskrevs utan pekpinnar. Men jag hade inte sett Lets Dance tillräckligt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att skriva om kulturkrockar och fördomar utan pekpinnar, men jag tycker hon klarade det med bravur. Let's dance hör väl till allmänbildningen ;)

      Radera
  2. Kul att du tyckte om den :) Vi hade ganska olika tolkningar av Lisa, märker jag. Jag upplevde det som att hon hade dåligt samvete över hur mycket hennes familj uppoffrade för henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med olika tolkningar :) Jag tyckte Lisa sa så mycket som tydde på att hon var avundsjuk på Charlie för att Charlie hade det så bra. Hon hade ju kommit undan, eller vad man ska kalla det.

      Radera
  3. Jag får nog lägga denna titel på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag, den är väldigt bra.

      Radera
  4. Har denna liggande och är jättesugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behövde en feelgood och då låg denna närmast :)

      Radera
  5. Den här är jag nyfiken på, har satt upp den på läslistan, så någon gång..... :)

    SvaraRadera
  6. Långt efter alla andra så har även jag läst denna boken och jag tyckte så mycket om den! En förtjusande fin bok =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtjusande är ett bra ord :) Visst är den det!

      Radera