lördag 18 juni 2016

"I skydd av mörkret" av Stephen Booth

Författare: Stephen Booth
Titel: I skydd av mörkret
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 449
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Scared to live
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Ben Cooper & Diane Fry 7
Förlag: Minotaur
Utgivningsår: (original) 2006 (min) 2007
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 3 juni 2016




Första meningen: Till och med natten hon dog låg Rose Shepherd sömnlös.

Baksidetext
En till synes vanlig husbrand får tragiska konsekvenser: en kvinna och två barn döda. En äldre kvinna som lever ett tillbakadraget liv i en stillsam by i närheten hittas skjuten. Vad ligger bakom dödsfallet som mer eller mindre liknar en regelrätt avrättning?

Derbyshirepolisen nystar i varsin ända och till sist inser man att de båda fallen kan ha ett samband. För att finna svaret tvingas Diane Fry och Ben Cooper att sträcka sin undersökning långt utanför Derbyshire till andra sidan Europa, till ett land där seder och bruk är än mer obegripliga än språket. Med hjälp från Europol upptäcker de varför människor kan vara rädda för att leva.

Min kommentar
Den här sjunde delen kan nog vara den med den tunnaste historien, av olika skäl som jag egentligen inte kan gå in på i detalj utan att avslöja för mycket. Men om man inte bryr sig om sådana petitesser så är den lika bra som de andra.

Upplägget här är detsamma som i tidigare delar, Cooper och Fry jobbar på två olika fall som till slut visar sig höra ihop. Nästan. Det är väl här det brister i trovärdighet. Litegrann. Det är väldigt långsökt alltihop. Cooper är precis lika helylle och ödmjuk som vanligt. Fry är precis lika snabb att dra felaktiga slutsatser som vanligt. Jag förstår egentligen inte hur man kan vara så mållåst och envis varje gång, när det visar sig att hon alltid har fel. Märkligt. Annars är Fry lite mer kul i den här boken och jag kan inte låta bli att skratta åt henne och hennes våndor när hon ska ta hand om en gästande, manlig, bulgarisk polis.

Miljöbeskrivningarna är helt fantastiska och jag skulle så gärna vilja gå i Coopers och Frys fotspår. Kanske finns det en sådan turistresa? Vad jag fortfarande saknar är en karta så jag kan få ihop var alla byar ligger i förhållande till varandra. Vi byter ju by i varje bok. Precis som han brukar så stoppar Booth in lite kuriosa här och där. Ibland kommer det lite väl krystat, men det är intressant. Privatlivet hålls på en lagom nivå för min smak, det är nästan obefintligt. Cooper har en flickvän och hans bror är orolig för att moderns schizofreni ska gå i arv till honom och hans barn. Fry funderar på andra utmaningar, eftersom hon inte trivs i den där lilla hålan. Det är ungefär allt.

Ungefär halvvägs in i boken så dyker det plötsligt upp kursiva tankar och jag förstår inte riktigt varför de är kursiva. Det sker bara vid två tillfällen (tror jag) och det är så uppenbart vems tankar det är. Resten av boken får vi ta del av tankarna utan att de är kursiva. En annan detalj som stör mig, fortfarande, är när författaren, å ena sidan, är övertydlig med ledtrådar och, å andra sidan, skapar dussintalet karaktärer som inte behövs.

Lite funderingar över lösa trådar och konstigheter: [spoiler]Varför tände egentligen grannen på huset? Var det för att han blev nobbad? Vilket löjligt och tunt motiv! Var var det Turnbull såg där på natten som han inte vågade berätta? Varför var dottern hos sina morföräldrar egentligen? Det berodde ju tydligen inte alls på att hon höll föräldrarna vakna på nätterna.Och den bulgariska polisen... hur uppenbar var inte han?[/spoiler]

Boktipsets estimerade betyg var 3,6 och genomsnittet 3,55 (beräknat på 190 betyg).
Goodreads hade den 3,79 i genomsnitt (beräknat på 939 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om I skydd av mörkret: Malins bokblogg, Annikas litteraturblogg och DAST Magazine.

Boken kan går inte längre att få tag i som ny.

8 kommentarer:

  1. Det här är en författare som jag är lite sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du börjar läsa serien så har du massor av böcker att läsa ikapp :)

      Radera
  2. Jag gillar Booth, det beror nog på att jag har en förälskelse i Ben Cooper. Men jag minns inte nått av den är boken, typiskt mig. Jag minns aldrig handlingar efteråt, bara hur jag kände när jag läste boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns knappt heller något från den här boken och det var bara två veckor sedan jag läste den... Handlingen i stora drag brukar jag komma ihåg, men detaljer är helt borta efter ett tag :)

      Radera