torsdag 2 juni 2016

Hett i hyllan #42

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Serieomanen talar åter igen...
På bokrean 2013 så råkade jag springa på en bok som heter Mayatestamentet av Steve Alten. En bok som har en titel som innehåller Maya är per automatik intressant. Och så var den ju billig också. Alltså köpte jag den.

Sedan upptäckte jag att den tydligen är första delen i en trilogi (Domain). Och tro det eller ej, men jag hittade andra delen, Uppståndelsen, på bokrean 2014. Tredje boken verkar inte ha översatts till svenska. Vilket ju i och för sig inte är ett problem. Än. Nu blev jag i alla fall lite sugen på att läsa de jag har.

En fundering... nu när jag ser böckerna ihop så här, borde inte första delen bara heta Testamentet? Eller eventuellt så borde andra delen heta Mayauppståndelsen. Så är det dock inte, konstigt nog (ja, jag vet, ibland så får den strukturälskande delen i mig alldeles för mycket utrymme).

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, när jag väl läser så hoppas jag att de är intressanta. Jag är väldigt svag för böcker som handlar om mayakulturen.

      Radera
  2. har också dessa böcker. Läste den första för ett tag sedan och gillade den riktigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det kan vara dags att läsa den snart. Kanske är det dags att ta med den första på boktolvan :)

      Radera