måndag 9 maj 2016

TV-serie: Castle - Säsong 5

Titel: Castle - Säsong 5
Originaltitel: Castle
Genre: Crime
Skapad av: Andrew W. Marlowe
Skådespelare: Nathan Fillion, Stana Katic, Jon Huertas, Susan Sullivan, Molly C. Quinn
Premiär: 2012-09-24
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 24
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo mars-maj 2016






Handling
Äntligen tillsammans! Efter fyra säsonger av växande spänningar mellan TVs mest dynamiska team finner Castle och Beckett till slut romantik i Castle säsong 5. Återupplev alla 24 episoder och ett aldrig tidigare visat bonusmaterial på denna spektakulära 6-disk utgåva. Nu när de äntligen avslöjat sina känslor för varandra, kommer deras sammarbete att påverkas? Medan de försöker att hålla låg profil med deras relation, måste paret hitta Becketts mammas mördare, samt lösa flera besvärliga brott. Spänningen och passionen har aldrig varit hetare än nu!

Min kommentar
Castle ja. Det här kan nog faktiskt vara en av mina favoritserier, någonstans i höjd med Vänner. Eftersom detta är femte säsongen så kan det här inlägget innehålla spoilers för tidigare säsonger. Vill bara varna. Sluta läs här, omedelbart, om du inte har sett fjärde säsongen och tänker göra det.

Femte säsongen börjar precis där fjärde slutade, vilket betyder att Beckett och Castle numera är ett par. Jag var lite orolig för detta, eftersom jag har sett ett flertal serier förstöras efter att huvudpersonerna har blivit tillsammans. Tack och lov kommer mina farhågor helt på skam. De här två är ett oslagbart radarpar, de är så synkade och kompletterar varandra perfekt. Att de är ett par måste ju givetvis hemlighållas för Becketts kollegor och chef. Men de är ju faktiskt poliser...

Femte säsongen är nog roligare än någonsin och referenser till andra TV-serier/filmer duggar tätt. Vilket får mig att fundera på hur många jag egentligen missar för att jag inte sett den det refereras till.

Avsnitt 6 kan man nog säga är en enda stor hyllning till sci-fi i allmänhet och TV-serien Firefly i synnerhet (där ju Nathan Fillion också spelar huvudrollen). Det här avsnittet är nog min favorit av alla jag har sett.

Avsnitt 19 är en rejäl blänkare till Alfred Hitchcocks Fönstret mot gården. Men med en twist. Och jag blev väldigt överraskad. Och imponerad.

Det enda avsnitt som jag egentligen inte gillar är 22. Jag är lite allergisk mot avsnitt som bara (nästan i alla fall) består av minnen och tillbakablickar. Jag blir alltid orolig att idéerna ska vara slut då.

I sista avsnittet, 24, refereras till The girl with the dragon tattoo, vilket väl alla vet är Lisbeth Salander. Jag blir alltid så glad när svenska saker nämns.

Nu får det bli ett uppehåll med Castle (sjätte säsongen finns redan här), men nu ska det ses på annat. Alltså, den sedvanliga säsongsavslutningsspoilern. [spoiler]Beckett blir uppmanad att söka ett jobb i Washington, vilket hon gör men hon berättar inte för Castle. Castle hittar flygbiljetten i Becketts ficka och han blir givetvis sårad och ledsen över att hon har hållit detta hemligt. Castle inser att han måste ta sig en rejäl funderare på vart förhållandet är på väg. Beckett blir erbjuden jobbet, men vi får inte veta om hon har tackat ja. Castle och Beckett stämmer möte i parken och Castle har kommit fram till att detta är ett bra tillfälle att fria. [/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,2 i genomsnitt (beräknat 116 061 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Lika bra som Vänner? Hm, jag måste verkligen spana in den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju svårt att jämföra eftersom de är väldigt olika, men Castle är definitivt en av mina absoluta favoritserier :)

      Radera