måndag 30 maj 2016

Film: The Intern

Titel: The Intern
Originaltitel: The Intern
Genre: Komedi
Regissör: Nancy Meyers
Manus: Nancy Meyers
Skådespelare: Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo, Anders Holm, Zack Pearlman
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på DVD 20 maj 2016





Handling
Den 70-åriga änklingen Ben har tröttnat på livet som pensionär och ger sig in i leken igen genom en praktikplats på en nätbutik för mode som drivs av karriäristan Jules.

Min kommentar
Strax före jul så skrev Zelly om den här filmen på sin blogg. En film jag helt hade missat, vilket i sig är konstigt eftersom jag gillar både De Niro och Hathaway. Alltså köpte jag den vid nästa beställning på det stora internetvaruhuset.

Jag tackar väldigt mycket för tipset för detta är en otroligt rolig film. Och tänkvärd. Jag skulle nästan vilja säga att detta är feelgood när den är som bäst. Dock får jag nog lägga in en brasklapp här och säga att det kan hända att den är roligare om man själv är bland de äldres skara. Det blir dråpligt när ungdomens fördomar mot gamla dras fram i ljuset och det är kul, varje gång, en av dem avslutar med "Kommer du ihåg?". Tyvärr verkar det ju vara många som har fått för sig att man är uttjänt redan vid 45. Och 70? Det ska vi inte tala om.

Personligen tycker jag att det är roligt att se en film som är tvärtom; kvinnan gör karriär och mannen är hemma med barnet. Tyvärr förstörs det lite genom den helt onödiga [spoiler]otrohetsaffären[/spoiler]. Och den helt fantastiska idén med att plocka in pensionärer som praktikanter får mig att drömma om att det vore sant. Helt enkelt en win-win.

Skådespelarna är bra och jag tycker att kemin mellan De Niro och Hathaway är klockren. Mina enda invändningar är castingen av Anders Holm, som spelar Hathaways man, han känns inte trovärdig på något sätt. Och kanske gick det lite väl snabbt att vinna över de misstrogna, men filmen kan ju inte vara hur lång som helst.

Filmen är förutsägbar, till en viss del, men jag kunde inte riktigt klura ut hur det skulle sluta. Upplösningen var väl inte direkt vad jag hade trott/hoppats på, men faktum är att det var mer trovärdigt så där. Tyvärr ligger nog filmen närmre sanningen än vad många vill tro.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 775 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 115 620 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Den här har jag verkligen velat se sedan jag såg trailern, men det har inte blivit av ännu. Får kanske ta och beställa den :) Det skulle inte sitta fel med lite komedi just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det känns, ibland bara måste man ha en komedi. Tyvärr är bra sådana ovanliga, tycker jag, men detta är en :)

      Radera
  2. Det låter ju som en film för oss :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag absolut att det kan vara :)

      Radera