måndag 23 maj 2016

Film: En man som heter Ove

Titel: En man som heter Ove
Originaltitel: En man som heter Ove
Genre: Dramakomedi
Regissör: Hannes Holm
Manus: Hannes Holm, Fredrik Backman (bok)
Skådespelare: Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Tobias Almborg, Ida Engvoll
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: Sverige
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 13 maj 2016





Handling
59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärte-värmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att bara döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt och man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.

Min kommentar
Boken En man som heter Ove däckade mig totalt när jag väl valde att strunta i de som tyckte att den skulle jämföras med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. När jag hörde att den skulle bli film så var min första tanke "Bara inte Robert Gustavsson får spela Ove". Jag blev inte mycket gladare när det bestämdes att Rolf Lassgård skulle få rollen.

Ett problem med svensk film är att vi tydligen inte har speciellt många bra skådespelare, eftersom samma personer får spela nästan allt. Det ställer till det i huvudet på mig. Ofta. Dock inte alltid. Ett annat problem är att lysande böcker kan bli riktiga skräpfilmer i fel händer. Ofta. Dock inte alltid. Den här filmen är ett lysande exempel på att det kan bli bra. Filmen är nämligen precis lika bra som boken. Andan finns kvar och inga konstiga ändringar som förändrar hela sammanhanget är gjorda.

Ove är perfekt, och då gillar jag inte ens Rolf Lassgård, men han syntes inte till alls. Jag såg bara Ove. Parvaneh är perfekt. Det är egentligen bara katten som inte alls är som jag har tänkt mig, men den är så fin att det inte gör något. Möjligtvis går det lite väl snabbt mot slutet, men jag har inte något alls att klaga på. Faktiskt.

Jag skrattade högt. Jag grät så glasögonen nästan immade igen. Jag blev berörd på så många sätt. Här finns så mycket kärlek och värme och om man tycker att Ove är en grinig gammal gubbe så har man aldrig träffat en sådan. Det enda han begär är respekt och hänsyn, två helt bortglömda ord i vårt moderna samhälle. Och de som förtjänar det får också Oves respekt. Jag önskar att Ove bodde i mitt område, då hade jag inte behövt uppfostra grannarna på egen hand.

Att både bok och film får full pott av mig är extremt ovanligt, men i det här fallet är de värda det. Båda två.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 070 betyg).
IMDb hade den 7,6 i genomsnitt (beräknat på 2 482 betyg).
Jag ger den 5,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

14 kommentarer:

  1. Gleder meg veldig til å se denne filmen, jeg elsket boken og det at du gir filmen full pott er bare helt supert :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt orolig när vi började titta och hängde upp mig på saker som inte stämde med boken, men jag glömde bort allt sådant sedan :)

      Radera
  2. Jag håller med dig. Ofta blir man besviken när man ser en film efter att ha läst boken, men i det här fallet hade de verkligen lyckats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad för att de för en gångs skull lyckades att göra en fantastisk film av en fantastisk bok.

      Radera
  3. Vi hade tänkt se den i helgen, men det blev aldrig av. Fodring av ett helt stall och betessläpp kom i vägen. Men när jag läser din recension inser jag att jag har något att se fram emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kommer ju livet i vägen, men filmen finns kvar :)

      Radera
  4. Nu blir jag väldigt sugen att se filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera
  5. Tyckte också filmen var otroligt bra. Satt och grät på bion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När filmen var slut så var jag tvungen att gå från soffan och gråta i fred :)

      Går inte så ofta på bio och sparar de besöken till filmer med mycket effekter :)

      Radera
  6. Jag håller helt med! Jag var högst skeptisk när jag hörde att Lassgård skulle spela Ove (och till skillnad från de flesta andra är jag inte så förtjust i Lassgård...), men han visade verkligen att han kunde leverera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi i alla fall två som inte gillar Lassgård :) Jag trodde det skulle bli jobbigt att se honom som Ove, men det var inga som helst problem :)

      Radera
  7. Jag var också skeptisk över Lassgård, men i den här filmen var han ju bara Ove, en strålande Ove. Kul att du gillade filmen också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lassgård syntes inte överhuvudtaget :) Jag älskade filmen och jag hade kunnat se om den på stört :)

      Radera