tisdag 22 mars 2016

Tematrio - Påsk

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre filmer, böcker, godissorter, traditioner ni på något sätt förknippar med påsken!

Äsch, det blev ju ännu svårare när det var så öppet. Jag har nog egentligen absolut ingenting som jag förknippar med påsken. I alla fall inte något som märks i vardagen, förutom det där med ägg då. Och så är det ju det där med religionen då. Det får bli temat lite den här veckan. Väldigt löst och fritt.

1. Alexandriakoden av Steve Berry handlar om hemligheten med det försvunna Alexandriabiblioteket, i thrillerform. Sanningen kan slå hål på de tre största världsreligionerna.

2. I Isens gåta av Raymond Khoury uppenbarar sig ett starkt ljussken, i form av ett gigantiskt ljusklot, ovanför Antarktis. Naturligtvis blir slutsatsen att det är ett tecken från Gud.

3. Señor Peregrino av Cecilia Samartin handlar om många saker, men bland annat får vi höra berättelsen om en pilgrimsvandring till Santiago de Compostela.

20 kommentarer:

  1. Samartins bok har jag såklart läst men de två andra känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexandriakoden var väldigt spännande :)

      Radera
  2. Alexandriakoden låter lite danbrownsk :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju inte purfärska precis, det är ju lätt att missa dem då :)

      Radera
  4. Alexandriakoden verkar spännande. Läst om det där enorma bibliotekets historia, intressant med roman i thrillerform kring det. :)
    Isens gåta låter mer som ufo inblandat, eller är jag för insnöad på arkiv-x kanske? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexandriakoden minns jag som riktigt bra, det är spännande med lite gåtor. Isens gåta skulle man kunna tro handlar om ufo, utan att avslöja för mycket så kan jag säga att så är det inte. Men egentligen rekommenderar jag den inte ;)

      Radera
  5. Gud asså nu får jag bara ta tag i denna Samartinbok! :)

    SvaraRadera
  6. Tack för trevliga boktips.

    SvaraRadera
  7. Alexandriakoden låter intressant. Jag har läst en bok av Khoury. Den gav inte mersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl säga som så att det lär inte bli någon mer Khoury för mig heller.

      Radera
  8. Åh, alla de där böckerna låter urspännande! Blev verkligen nyfiken på allihop! tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexandriakoden och Señor Peregrino vågar jag nig rekommendera i alla fall :)

      Radera
  9. Intressant att läsa! Jag kom inte på något på veckans tema så det får vara den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också lite problem, mest för att jag inte ville upprepa förra årets trio, men sedan kom jag på att det gick att tolka väldigt fritt :)

      Radera
  10. Bra boktips, känner igen den första men vet ej varför

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nästan lite sugen på att läsa mer Steve Berry nu när han fick vara med här :)

      Radera