måndag 28 mars 2016

Film: The Rewrite

Titel: The Rewrite
Originaltitel: The Rewrite
Genre: Komedi
Regissör: Marc Lawrence
Manus: Marc Lawrence
Skådespelare: Hugh Grant, Marisa Tomei, Allison Janney, Bella Heathcote, Chris Elliott
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på DVD 11 mars 2016





Handling
En gång i tiden var Keith Michaels en hyllad Oscarvinnande manusförfattare som levde det ljuva livet i Hollywood. Men lyckan varar inte för evigt och när han några år senare finner sig frånskild, utan inspiration, arbetslös och nästintill pank beslutar han sig för att lämna Hollywood och börja undervisa på ett college i lilla Binghamton. Hans geniala plan går ut på att han ska jobba så lite som möjligt, dejta heta collegetjejer i mängder och samtidigt skriva ett nytt succé-manus för att ta sig tillbaka in i Hollywoods grädda. Men livet blir inte riktigt som han tänkt sig i den nya staden – speciellt inte efter att han träffat Holly, en hårt arbetande singelmamma och collegestudent.

Min kommentar
Till min oerhörda förvåning (och stora glädje) skrev Lotten om en film med Hugh Grant som jag helt och hållet missat. Det var bara att snabbt besöka en onlinebutik och beställa. En särdeles trist fredag kände vi oss manade att se den, behovet av något roligt var stort.

Vi blev inte besvikna. Den här filmen är precis lika charmig som alla andra Hugh Grant-filmer, trots att han inte alls egentligen har den där pojkaktiga charmen längre. Han börjar ju bli gammal han också. Hugh Grant spelar det där charmiga svinet som vi känner igen från, bland annat, Om en pojke, och helt ärligt, ingen kan det som han. Men om han inte ser upp så kan valet av rollkaraktär snart sluta med att han bara blir patetisk. Lite som att Hugh Grant spelar (en yngre) Hugh Grant.

Jag blev lite extra glad när jag upptäckte Allison Janney i en liten, men betydelsefull roll. Som vanligt gör hon ett bra jobb. Både Marisa Tomei och Bella Heathcote gör det också bra, men min favorit blir nog Chris Elliott, som spelar en Shakespeare-älskande citatmaskin. Han är obetalbar. Kemin mellan alla karaktärer är lysande och speciellt kombon Hugh Grant/Chris Elliott.

Efter ungefär tio minuter så gissade vi hur det skulle sluta. Och vi hade rätt. Det gör absolut ingenting, för vägen dit är rolig, underhållande, charmig, gullig och ibland tankeväckande. Filmen sätter inga djupa spår, men det är en perfekt feelgood och man får precis det man förväntar sig. Varken mer eller mindre. Den aspirerar inte på något sätt på att vara djup eller originell. Om man inte gillar förutsägbara, roliga, lättsmälta och underhållande må-bra-filmer så ska man definitivt styra undan från denna.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 153 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 10 376 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Instämmer i det du skriver:-) Den var lite väl pinsam i början men sen blev den bättre. Jag gav den 4-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att du skrev om den, vem vet hur länge jag hade missat den då :) En perfekt film när man behöver bli lite "upplyft".

      Radera
  2. Jag läste också om den hos Lotten, men glömde lägga den i varukorgen sist jag beställde böcker och filmer. Jag har shoppat litet väl många böcker den senaste tiden, så jag får nog spara varukorgen tills nästa beställning ;)

    SvaraRadera