söndag 27 mars 2016

En smakebit på søndag: Mios blues

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har ännu inte kommit någon smakebit från Mari och inte heller någon vikarie, men jag kör ändå. Påskens läsning har gått helt i påskekrimens tecken, för en gångs skull har jag medvetet lyckats planera rätt. Igår började jag läsa Mios blues av Kristina Ohlsson och det är andra och avslutande(?) delen i serien om Martin Benner. Denne hårdkokte advokat med det stora hjärtat, som jag oväntat nog tycker så mycket om.

Min smakebit kommer från sida 129.
Det var tanken som inte fick finnas. Den att jag inte dragits in i Sara Texas och hennes sons historia av en slump. Att jag hade en egen roll att spela, vare sig jag själv var medveten om det eller inte. Och att den rollen på något jävla sätt hörde samman med min allra smutsigaste hemlighet. De där förbannade mardrömmarna. I vilka jag alltid begravdes stående. De kolliderade med vad jag fått veta av Malin. Eller kolliderade gjorde de kanske inte - de skapade en tänkbar brygga mellan då och nu. En brygga som skrämde vettet ur mig.

35 kommentarer:

  1. ingen kul mardröm, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Blir bara mer och mer sugen på att läsa Kristina Olsson!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hennes böcker har varit bra, du kan välja vilken som :)

      Radera
  3. Nej, jag börjar fundera på om Mari hade tänkt att det skulle vara påskuppehåll, eftersom hon önskade oss glad påsk i förra veckan. Men det missade jag totalt.

    Kristina Ohlsson är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du nog ha rätt i.

      Radera
    2. Jag tycker ju att Kristina Ohlsson är väldigt bra :)

      Radera
  4. Såna mardrömmar vill man inte ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är skönt att slippa dem :)

      Radera
  5. Mios blues er den siste boken om advokaten Martin Benner. Jeg har lest dem begge to og syntes det var en ny og fin fortelling av Kristina Ohlsson. Jeg liker bøkene hennes :-) Ha en fin søndag, Monika! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag hade för mig att det bara skulle bli två delar i den här serien. Det är nog bra om man inte gör serier för långa :) Jag gillar verkligen Kristina Ohlsson.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag tycker hon skriver så otroligt bra. Vilken del av deckargenren hon än ger sig in i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror knappt det spelar någon roll vad hon skriver, jag vill nog läsa det :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Jag har bara läst en bok av Kristina Ohlsson, så mycket böcker och kort om tid.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och hur i hela friden ska man prioritera ;)

      Radera
  8. Tack för smakbit! Har inte läst något av Kristina Ohlsson. Dock sjukt intresserad av att läsa hennes Sjuka själar. Skräckgenren lockar mig fortfarande, det går inte att komma ifrån. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att jag får Sjuka själar när jag fyller år, den är jag också väldigt nyfiken på :)

      Radera
  9. Den här och den andra står i bokhyllan...Nä nu är det ju redan ljust, omställningen ställer bara till det, inte om.
    Tack för titten hos mig.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  10. Den har jag läst och jag gillade båda böckerna i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror den här ligger bra till hos mig också :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten :) Glad Påsk!

    SvaraRadera
  12. Jag har läst Lotus blues så jag måste ju bara läsa den här också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag märker nu att det nog har gått lite för lång tid mellan böckerna. Jag minns inga detaljer från Lotus blues :(

      Radera
  13. tack för smakebiten! glad påsk!

    SvaraRadera
  14. Är jättesugen på dessa böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. Precis klickat hem denna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där :) Den är precis lika bra som Lotus blues...

      Radera
  16. Det verkar som om Kristina Ohlsson skriver i flera olika genrer (fast alla kanske är varianter på deckare?). Kul! Jag har inte läst något av henne än, men det lutar åt att det blir hennes första deckarserie i så fall eftersom jag har första delen i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det spelar nog mindre roll vilken serie du börjar med, har läst alla i den om Fredrika Bergman och de är ruggigt bra. Också :)

      Radera