måndag 15 februari 2016

Film: The Martian

Titel: The Martian
Originaltitel: The Martian
Genre: Science fiction
Regissör: Ridley Scott
Manus: Drew Goddard, Andy Weir (bok)
Skådespelare: Matt Damon, Jessica Chastain, Michael Peña, Kate Mara, Jeff Daniels
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 144 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 5 februari 2016





Handling
Astronauten Mark Watney blir kvarlämnad på Mars av resterande besättning som tror att han omkommit efter en kraftig storm. Ensam kvar måste han med sin intelligens och styrka hitta ett sätt att överleva på den lilla mat han har och signalera till jorden att han lever. Miljontals mil bort jobbar NASAs forskare dygnet runt med att hitta ett sätt att få hem honom och besättningen planerar samtidigt en livsfarlig räddningsaktion.

Min kommentar
Jag älskade verkligen boken om den kvarlämnade Mark Watney, trots allt tekniksnack och ända sedan jag läste den så har jag längtat efter filmen. Det var med lite oro i magen som jag tittade. Jag menar, hur ofta har det inte hänt att en fantastisk bok har förstörts när den blivit film.

Om du inte orkar läsa hela inlägget så kan jag kort säga att jag hade inte behövt oroa mig en enda sekund. Filmen är minst lika bra som boken.

Det jag egentligen var mest orolig för var hur de skulle lösa det här med att Watney faktiskt var ensam, jag gillar inte när människor helt oprovocerat går runt och förklarar allt för sig själva. I boken skriver ju Mark i en loggbok, i filmen gör han samma sak, fast genom att vlogga. En riktigt bra lösning.

Ridley Scott har verkligen gjort det bästa av boken, visst saknas det en hel del, men jag tycker de fokuserade på det viktiga. Jag är väldigt glad för att andan i boken är kvar och att det inte ägnas för mycket tid åt den något taskiga situationen. Själv hade jag fått panik om samma hänt mig, men jag är å andra sidan ingen hårt drillad astronaut. Och nog fattar man att det inte bara är en dans på rosor där i ensamheten, men som Watney själv säger; antingen accepterar man att man ska dö, eller så gör man något åt det. Personligen är jag väldigt pragmatisk och jag ser hellre att problem löses genom analys och på ett praktiskt sätt än att en mystisk Gud dyker upp och löser alltihop. Nu är det lite lättare för Mark Watney att överleva i filmen och jag kan nog tycka att det är bra att allt elände inte är med. Det räcker så bra som det är.

Det här är en otroligt snygg film och om jag inte hade vetat bättre så hade jag trott att de faktiskt varit på Mars och filmat. Miljön är helt fantastisk. Skådespelarna är också riktigt bra och Matt Damon är helt perfekt i rollen. Jag tror inte att någon annan hade klarat det lika bra. Det är inte någon actionfilm, men det är andlöst spännande. Speciellt i slutet. Och då vet jag ändå hur boken slutar.

Allt sammantaget är det en fantastisk film. Humorn, musiken, ensamheten och vetenskapen är en oslagbar kombination.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 2 607 betyg).
IMDb hade den 8,1 i genomsnitt (beräknat på 330 574 betyg).
Jag ger den 5,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jag gillade filmen men älskade boken så mycket att filmen inte riktigt levde upp till det. Men Matt Damon är helt rätt för rollen och jag tycker ändå att de gjort filmen riktigt bra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är både boken och filmen perfektion, var och en på sitt sätt. Mest är jag nog glad för att de inte förstörde en perfekt bok :)

      Radera
  2. Kan inte annat än hålla med dig. De har gjort ett toppenjobb med denna film. Rollen passar Matt Damon som handen i handsken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte ofta det händer, men ibland så blir allt bara klockrent :)

      Radera
  3. Jag gillade filmen fast inte lika mycket som boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, boken var bättre, men filmen var väldigt bra som filmatisering :)

      Radera