måndag 8 februari 2016

Film: Chappie

Titel: Chappie
Originaltitel: Chappie
Genre: Action
Regissör: Neill Blomkamp
Manus: Neill Blomkamp, Terri Tatchell
Skådespelare: Sharlto Copley, Dev Patel, Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Yo-Landi Visser
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 120 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 29 januari 2016





Handling
Varje barn kommer till den här världen full av löften, och få har mer potential än Chappie. Precis som alla andra barn kommer han under sin livstid att påverkas av sin omgivning - ibland till det bättre, ibland till det sämre - och bara genom att lyssna till sitt hjärta kan han gå sin egen väg. Men en sak skiljer Chappie från alla andra: han är en robot. Den första i sitt slag, med förmågan att både tänka och känna. Det är en farlig idé - något som får både mäktiga och farliga krafter att försöka se till att han också blir den sista av sitt slag.

Min kommentar
För den som har följt mina inlägg om filmer kommer det inte som någon överraskning att jag gillar filmer med läcker teknik och fräcka effekter. Därför var det självklart för mig att klicka hem Chappie när jag hittade den på Black Friday.

Redan när filmen började blev jag lite tveksam, jag kunde inte riktigt reda ut hur jag skulle titta på den. Var det en science fiction, komedi, action, drama? Helt ärligt så blev jag aldrig klok på vad den egentligen ville. Den spretar åt alla håll och försöker verkligen vara allt på en gång. Det fungerar inte alls. Jag får en känsla av att manusförfattaren vill utforska de djupa filosofiska frågorna, Gud och mänsklighet, men det blir bara löjligt och barnsligt.

Manuset är riktigt uselt och rent logiskt har det fler luckor än en julkalender. Det är verkligen inte mycket som går ihop. Bland annat springer en ingenjör runt med en pistol på jobbet och en annan ingenjör, som blir kidnappad, förutsätter att han ska få lämna sina kidnappare när han ber dem lova att han måste få komma tillbaka. Varje dag. Dialogerna är usla och känns lite som bebisspråk. Skådespeleriet vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, jag tror jag var så irriterad på filmen i stort att jag knappt la märke till något.

Det var visserligen läcker teknik och fräcka effekter i filmen och jag skrattade högt över att bovarnas bil hade registreringsnumret FOCK OFF, men faktum är att en film måste ha lite handling också. Där felade det ordentligt. Det är trist när ett intressant tema helt slarvas bort på det här sättet.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 607 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 155 908 betyg).
Jag ger den 2,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar