onsdag 24 februari 2016

"Enkel biljett till världens ände" av Johan Frick

Författare: Johan Frick
Titel: Enkel biljett till nattens ände
Genre: Science fiction
Antal sidor: 234
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Mix Förlag
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 13 februari 2016




Första meningen: Han böjde sig ner bakom en stor snödriva och satte sig försiktigt på knä.

Baksidetext
Tidigt femtiotal i Frankrike. Mänskligheten får ett unikt erbjudande: stig ombord på ett främmande rymdskepp och följ med till en högteknologiskt utvecklad del av universum. Några hundra personer antar erbjudandet. Men när skeppet efter 300 år når sin slutdestination visar den sig vara något helt annat än vad de väntat sig.

Enkel biljett till nattens ände är en stämningsmättad blandning av klassisk rymd-science fiction, noir och jazzromantik. Tusenskönan Rosalind - festens givna mittpunkt, privatdetektiven Slim Jim, frilanspiloten Valentina Cruz, och Solange - ännu en Brigitte Bardot-klon som röker cigaretter i en sunkig bar medan hon längtar bort från Port Michèle. Det är bara några av de till lika delar luggslitna och glamourösa existenser som befolkar Johan Fricks universum i en galax långt, långt bort. I den nya världen där rymdskeppet L'Harmonie Du Monde landade frodas krig, konflikter och brottslighet. Och frågan är om inte vapnet xenotech är värre än något som finns på jorden? Följ tusenskönor, skuggpojkar, profeter och gangsters i det changerade Port Michèle, besök drakråttornas hemvist Claudette och Nouveau Versailles - staden där allt har ett pris men inget har ett värde. Bokens alla delar går att läsa fristående, men glider också samman på oväntade sätt och vidgar berättelsen till något mycket större. Ett tungt debutverk och en blivande klassiker.

Min kommentar
Redan i somras blev jag erbjuden att läsa en novell av Johan Frick, Det stora svarta. Jag ville väldigt gärna göra det, men tiden gick utan att jag svarade på mejlet och när det gått flera månader tyckte jag det var pinsamt att be om den. Det gjorde mig ledsen att jag hade missat chansen, men det visade sig vara lyckosamt. Det kom nämligen ett mejl till, i december, och då handlade det om hans novellsamling, Enkel biljett till nattens ände. Den här gången lät jag knappt dammet lägga sig utan tackade ja med en gång.

Det är svårt att skriva om varje novell var för sig, för de hör ju ihop och de är faktiskt nästan lika bra allihop. Redan från start, i novellen Port Michèle, blir jag helt såld. Nästan det första jag råkar på så är det ett slagsmål mellan rosa kaniner, teddybjörnar och en grön elefant. Vad skulle man inte kunna gilla med det? Jag kastas rakt in i den här mörka och besynnerliga värld och jag gillar det.

Allt eftersom jag läser blir jag klokare över vad allt egentligen handlar om. Den ena förklaringen efter den andra dyker upp. När jag kommer till sista novellen, Sista skeppet till Alphaville, får jag en känsla av att jag kanske förstår vad som egentligen har hänt. Tyvärr kommer jag aldrig att få reda på om jag har rätt, för Johan Frick dog innan han var riktigt klar och sista novellen är egentligen inte avslutad.

Efter att ha läst samlingen som noveller så önskar jag att jag hade läst den mer som en bok, utan långa uppehåll mellan några av novellerna. Jag tror jag hade förstått mer då. Som det är nu är min känsla att vi färdas bakåt i historien för varje novell och kommer till själva början i den sista. Det är inte ofta jag känner att jag vill läsa om en bok jag precis har läst, men denna kvalificerar sig dit. Jag tror det finns hur mycket som helst att upptäcka mellan raderna. Visst går det att läsa novellerna var för sig och de är väldigt bra så också. Tillsammans blir de helt fantastiska.

Boktipsets estimerade betyg var ? och genomsnittet 3,5 (beräknat på 2 betyg).
Goodreads hade den 3,8 i genomsnitt (beräknat på 5 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Enkel biljett till världens ände: Bokhyllan och Endast eböcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Ännu en helt okänd författare för mig. Men science fiction. En gång i tiden var det inom min bekvämlighetszon. Inte så mycket längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Science fiction är ju en ganska bred genre. Det här hade kunnat vara en vanlig roman, förutom att de befinner sig på andra planeter och kör med rymdskepp :)

      Radera
  2. Har inte hört talas om denna tidigare. Läser själv väldigt lite sci-fi, men funderar på att läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt glatt överraskad över denna :)

      Radera
  3. Åhh, det låter verkligen som en spännande, annorlunda och intressant novellsamling. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kan nog tänkas gilla den, men läs den som en "vanlig" bok då :)

      Radera
  4. Tyvärr, det där med sci-fi sätter stopp för mig direkt. Har trots det läst en novell av Johan Frick men den var ingenting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gillar man inte sci-fi så fungerar den kanske inte och man kan ju inte gilla allt.

      Radera
  5. Jag är inte så förtjust i noveller men det låter bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan välja att se den som en vanlig bok, med fyra väldigt olika kapitel :)

      Radera
  6. Läste den mer sammanhållen som en roman och detta med stor behållning. Tyckte riktigt bra om denna och visst är det en stor förlust att Frick inte fick fortsätta utveckla den där fantastiska världen han skapade. Allt det där som finns att upptäcka "mellan raderna" i SF-romaner är det som gör dem så fantastiska! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är lite ledsen för att jag läste dem som noveller, men de var väldigt bra ändå. Jag är egentligen mest nyfiken på vart den här historien var på väg, om det var så som jag gissade.

      Radera