lördag 30 januari 2016

"Iskallt spår" av Stephen Booth

Författare: Stephen Booth
Titel: Iskallt spår
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 442
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Blood on the tongue
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Ben Cooper och Diane Fry 3
Förlag: Minotaur
Utgivningsår: (original) 2002 (min) 2003
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 15 januari 2016




Första meningen: Det var en timme kvar till gryningen när kriminalassistent Ben Cooper fick de första beskeden.

Baksidetext
Det var knappast det enklaste sättet att begå självmord på - Marie Tennant verkade bara ha krupit ihop i den kalla snön på Irontonguehill och sedan legat kvar tills kroppen var helt täckt av is.

Men det är inte det enda dödsfall som Edendales poliskår ställs inför denna kylslagna januarimånad; i ett gammalt bombplan görs den skrämmande upptäckten av ett spädbarnslik och vid en vägkant hittas kroppen av en okänd man.

Medan kriminalinspektör Diane Fry behöver all förstärkning hon kan få är kollegan Ben Cooper mer intresserad av att hjälpa den unga kanadensiskan Alison Morrissey. Hon har kommit till Edendale för att få klarhet i vad som egentligen hände då hennes morfar spårlöst försvann en vinterdag 1945. Men är det verkligen värt att ödsla tid på en mer än femtio år gammal händelse, eller är det kanske nödvändigt att gräva i det förflutna för att få svar på dagens gåtor...

Min kommentar
Efter att av en slump ha upptäckt den här serien för drygt tre år sedan och efter idogt och lyckosamt arbete lyckats hitta alla de gamla delarna på ett antikvariat, så har den ändå blivit stående, i stort sett, oläst. Men i år har jag satt upp den på min avsluta-serier-utmaning och jag har tänkt läsa en bok i månaden.

Den här boken lägger sig lite som en varm filt runt mitt hjärta, den handlar väldigt mycket om polacker och deras traditioner. Något som ligger väldigt nära mig eftersom min far var därifrån. Jag blir nästan lite tårögd när jag läser om att bryta oblat på julafton och att duka med en extra tallrik, bara utifall att det skulle dyka upp en oväntad gäst. Jag ler igenkännande när jag läser om polackernas stolthet och kärlek till sitt land. Min far bodde i Sverige i nästan 70 år och även om han anammade svenska seder så förblev han ändå polack längst in i hjärtat.

Med det sagt, om denna oväntade bonus, så kan vi kasta oss in i vad boken egentligen handlade om. Från början tycker jag att det är en förfärlig massa olika fall/händelser och jag blir ibland smått förvirrad. Det är en hel hög med människor inblandade och jag vet inte alltid vilka jag måste komma ihåg och vilka jag snabbt kan glömma bort. Efter ett tag så faller allt på plats och jag förstår ju att naturligtvis så hänger allt ihop. Och faktiskt känns allt väldigt logiskt och naturligt när man väl får facit.

Miljön spelar en väldigt stor roll i den här serien, har jag förstått, och den här boken är inget undantag. Det är januari, passande nog, och onormalt kallt. Jag kan riktigt känna hur mörkt, isande kallt och ödsligt det är där ute. Och fattigt. Ibland funderar jag på när allt utspelar sig egentligen, förhållandena känns lite främmande. Den lilla byn Edendale känns väldigt rå och kylig även den. Men det är ändå synd att detta är en fiktiv plats, jag hade gärna besökt den.

Generellt så kan man nog säga att jag börjar bli lite trött på präktige Ben Cooper, han är väldigt speciell. Han borde lära sig att säga ifrån. På riktigt. Det kommer också en del antydningar om honom, som jag faktiskt inte vet om jag ska känna till. Jag kommer naturligtvis inte ihåg några detaljer från de tidigare delarna. En nackdel när man låter det gå för lång tid mellan böckerna.

Det är väldigt klurigt alltihop, men det finns logik i allt som händer, vilket är viktigt. Det enda som möjligtvis stör mig är alla upprepningar, ibland känns det som att det är två olika personer som skrivit historien och känner sig manade att på riktigt poängtera vissa saker. Speciellt personalbristen. Jag är inte korkad, jag fattar första gången.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 4,6 (beräknat på 198 betyg).
Goodreads hade den 3,90 i genomsnitt (beräknat på 1 334 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Iskallt spår: Boktoka, Boksnoken och Bokmoster.

Boken verkar inte längre gå att få tag i hos de vanliga bokhandlarna.

4 kommentarer:

  1. Och jag undrar fortfarande varför jag inte läst mer än en bok i den här serien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju lite så mina tankar gick också :)

      Radera
  2. En författare som jag är otroligt nyfiken på.

    SvaraRadera