torsdag 14 januari 2016

En världsomsegling på 366 dagar

Suck.

Jag kunde bara inte stå emot när Johannas deckarhörna ändrade utmaningen till en aktivitet (om sanningen ska fram så skulle jag nog ha hoppat på utmaningen också). Efter att ha gått igenom vilka böcker som står och samlar damm i hyllorna så hittade jag faktiskt ganska många som kunde platsa i den här utmaningen.
Regler
Meningen är att vi ska upptäcka nya saker och vidga våra vyer, så därför räknar vi INTE med böcker som utspelar sig i Sverige, USA och Storbritannien eftersom det är länder som de flesta redan är välbekanta med. Det är var bokens handling utspelar sig som räknas, om det är författarens hemland eller ej spelar ingen roll i det här sammanhanget. Utspelar sig boken i flera länder kan man räkna båda, men det måste vara en påtaglig del av handlingen som är förlagd till landet, inte bara något kapitel eller några sidor. Eftersom även fiktiva världar kan bidra med läsning långt bortom vår egen vardag är det okej att räkna med sådana (t ex Narnia), men för att det fortfarande ska bli en världsomsegling ser jag helst att även ”riktiga” länder förekommer hos er. Även utdöda riken (t ex Romarriket) och udda platser som rymden och havets botten räknas.

Var jag hamnar och hur många böcker det blir återstår att se, men här kommer de att finnas.

1. Det hemliga manifestet av Tom Rob Smith tog mig med på en resa i gamla Sovjet. Nikita Chrusjtjov har tagit över ledarskapet efter Stalin och boken börjar när han håller sitt berömda tal där han fördömer Stalins regim. Förutom Moskva så besöker man även Sibirien (ett av fånglägren) och Budapest (under Ungernrevolutionen). Alltså både Ryssland och Ungern. (gula kartnålar)
2. Jag är Pilgrimen av Terry Hayes fick mig nästan att resa över hela världen; New York, Suadiarabien, Bahrain, Afghanistan, Schweiz, Turkiet, Italien, Bulgarien, Tyskland och det är bara några av ställena. De flesta besöken är väldigt korta och bör inte räknas, men i Turkiet är vi nog nästan i halva boken. (gula cirklar)
3. Carmen och döden av Karin Fossum tog mig med på en resa till Norge, där en liten pojke hittats död i en sjö. Är det en olyckshändelse eller något värre? (gulgrön kvadrat)
4. Kolbarnet av Monica Kristensen tar mig till Svalbard, ett väldigt intressant möte. Det är februari och solen går aldrig upp, mörkt och kallt. Då försvinner ett barn. (gulgrön romb)
5. Enkel biljett till nattens ände av Johan Frick kan jag tyvärr inte visa på kartan. Här rör vi oss nämligen i rymden, på hittills oupptäckta planeter. Fyra noveller som är fristående, men ändå hör ihop.
6. Små svarta lögner av Sharon Bolton tog mig med på en lång resa, närmare bestämt till Falklandsöarna. Det verkar vara ett väldigt kargt och ödsligt ställe. Det lockar mig. (grön stjärna)
7. Jellicoe road av Melina Marchetta var anledningen till ett besök i Australien. Där är man ju inte alltför ofta. (grön kartnål)
8. En officer och spion av Robert Harris tog mig inte bara till en annan plats (Paris) utan också till en annan tid (sekelskiftet 1800-1900). (grön cirkel)
9. Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George fick mig att uppleva Frankrike från dess bästa(?) sida. Som en road-movie, fast med båt. Resan började i Paris och slutade nere vid Medelhavet. (blå fyrkanter)
10. Bland annat Amsterdam besöktes i Arne Dahls Blindbock. Det var lite speciellt eftersom jag besökte stan på riktigt i våras. (mörkblå romb)
11. Även Dublin besöktes både litterärt och i verkligheten. Samtidigt. Brottsplats: Faithful place av Tana French tog mig dit på den litterära resan. (mörkblå stjärna)
12. Ett ovanligt land för min läsning är Afghanistan, men där var jag med hjälp av Khaled Hosseinis Och bergen svarade. (lila kartnål)
13. Ett vanligt land för min läsning är Norge och där var jag återigen, även den här gången med Karin Fossum som reseledare. Boken var Helveteselden. (lila cirkel)
14. Det blev ett besök i Indien också, i den myllrande staden New Delhi, i Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. (lila kvadrat)
15. Jag har faktiskt alltid velat åka till Baskien, i det verkliga livet, men nu har jag i alla fall besökt det i litteraturens värld. Den osynlige väktaren av Dolores Redondo tog mig dit. (vinröd romb)
16. Ytterligare ett besök i Spanien blev det genom Lignumkorset av Viktor Nilorak, den här gången till trakten runt Murcia. (röd stjärna)
17. Det blev kanske inte så mycket "sett" under besöket i Österrike, men jag var där med Väggen av Marlen Haushofer. (röd kartnål)
18. Egentligen vet jag inte exakt var jag befann mig, förutom att det var en julmarknad i Tyskland. Dit åkte jag på bussresa med damerna i Kaffe med musik av Karin Brunk Holmqvist. (orange cirkel)

16 kommentarer:

  1. Kul att du också är med! Jag läser det jag känner för och så får vi se vilka länder det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ungefär så blir det för mig också, men jag har skrivit upp några böcker som samlat damm väldigt länge :)

      Radera
  2. Vilken rolig utmaning. Blir allt lite lusten på den, men vet inte. Kaosutmaningen får nog räcka :) Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Kunde inte heller motstå, sen får vi se vart det bär iväg. Det ska bli roligt att följa alla som är med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det bästa sättet att bli kvitt en frestelse att falla för den :)

      Radera
  4. Det blev likadant för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker kan man ju bara inte låta bli :)

      Radera
  5. nej det gick ju inte att motstå! varför skulle en det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kommer att bli lite förvirrad över att det är platsen som boken utspelar sig på som spelar roll, inte författarens nationalitet. Men det ska nog gå bra ändå :)

      Radera
  6. Kunde inte heller stå emot och har redan börjat resa. Frankrike fick bli min första anhalt.
    Trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett väldigt trevligt och billigt sätt att resa :) Just nu befinner jag mig i Ryssland, eller egentligen Sovjet.

      Radera