tisdag 10 november 2015

Top Ten Tuesday: Från bok till film, adaptioner jag bara måste se


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Book To Movie Adaptations I'm Looking Forward To or Ten Book To Movie Adaptations I Still Need To Watch.

Jag tror jag får göra en blandning av de två alternativen...

Filmatiseringar som redan är släppta och faktiskt redan står hemma och väntar (nästan alla i alla fall)
1. Förr eller senare exploderar jag får jag nog se någon gång när jag är ensam hemma. Sambon uppskattar inte sorgliga filmer.
2. The Martian står inte och väntar, men den är förbokad. Den måste ju ses.
3. Child 44 var fantastisk som bok, men tydligen rejält sågad som film.
4. This Is Where I Leave You ska nog ses ganska snart.
5. Insurgent har jag inte ens läst än och det måste jag ju göra först.
6. The Theory of Everything har jag inte läst och kommer nog inte heller att göra det, men en bok är det och se den vill jag.

Filmatiseringar som inte ens har kommit på bio än
7. Mockingjay - part 2 behöver nog ingen presentation alls.
8. Dark places visste jag inte ens att den skulle bli film, men se den måste jag nog.
9. En man som heter Ove är ju självklar, även om jag inte alls gillar valet av Ove-skådespelare. Det finns fler svenska skådespelare av manligt kön än Rolf Lassgård och Robert Gustafsson (som å andra sidan hade varit ett ännu sämre val).
10. The 5th wave gillade jag som bok och den kan nog faktiskt bli minst lika bra som film.

8 kommentarer:

  1. En man som heter Ove glömde jag bort XD Har så fruktansvärt dålig koll på svensk film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag har lite dålig koll på kommande filmer, jag har liksom fullt upp med nuet. Men ibland får jag nys om filmer som är på gång :)

      Radera
  2. This is where i leave you och Förr eller senare... har jag sett och båda var riktigt bra filmer :-) Ser också fram emot filmen om Ove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bävar lite för filmen om Ove. Risken är ju att man blir grymt besviken.

      Radera
  3. Haha, ja det var bisarrt lika. Förr eller senare... och Insurgent har jag dessutom redan sett. Femte vågen ska jag ju läsa, och då hamnar nog filmen där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ju läsa Insurgent innan jag ser filmen. Suck. Förr eller senare exploderar jag är det möjligt att jag ser i morgon när jag är ensam hemma hela kvällen. Tror inte sambon skulle uppskatta den...

      Radera
  4. Förr eller senare.. är fantastiskt bra. Och jag måste också se Insurgent. Vet inte alls varöfr jag inte kommit mig för än.. Härlig lista! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr eller senare... såg jag igår och det var riktigt jobbiga sista femton minuter. Insurgent måste jag ju läsa först och så måste det gå ganska lång tid innan jag ser filmen, annars stör jag mig bara på allt som inte stämmer :)

      Radera