onsdag 4 november 2015

"Själarnas bok" av James Oswald

Författare: James Oswald
Titel: Själarnas bok
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 366
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The book of souls
Översättare: Gunilla Roos
Serie: Kommissarie McLean 2
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2015
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 oktober 2015




Första meningen: Gatorna är tomma.

Baksidetext
Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnorna placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor.

Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999, begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammare där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.

Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset. Men när julen börjar närma sig hittas ännu ett kvinnolik och mordet bär alla julmördarens kännetecken. McLean är övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare, men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: Satte han dit fel man?

Motvilligt måste McLean återvända till sitt livs mest plågsamma fall och försöka få klarhet i vad han missat tio år tidigare.

Min kommentar
Ända sedan jag läste första delen om kommissarie McLean, Flickoffret, så har jag längtat efter den här andra boken. Trots att jag inte alls gillade den övernaturliga delen i något som kallas deckare så var jag väldigt förtjust i både karaktärer och miljö. Jag såg verkligen fram emot att träffa McLean igen.

Jag hade väldigt svårt för att komma in i den här boken. I början trodde jag att det berodde på att mina läspass var så korta, runt tio minuter, men när tiden utökades så sögs jag ändå inte in i den. Då trodde jag att det berodde på antalet karaktärer, som är helt osannolikt många, men jag hade egentligen inga problem att hålla ordning på dem. Så vad berodde det på? Kan den här efterlängtade boken ha varit så tråkig och långsam att den inte grep tag i mig?

Det var faktiskt inte förrän jag läst klart boken som jag kom på vad felet var. Förutom det att jag faktiskt tycker att den var lite seg och att det, trots en del mord, inte hände något. Karaktärerna i Själarnas bok påminner överhuvudtaget inte alls om de i Flickoffret. Om det inte hade varit för den oefterhärmelige Duguid (det är ett under att han får vara kvar hos polisen, så inkompetent som han är) så hade jag knappt trott att böckerna hörde ihop. Var är humorn, den som jag fastnade så för i första boken? Det lite typiskt brittiska sättet att se på saker och ting finns det inga spår av alls här. Alla de där poliserna som var så lätta att tycka om, de finns inte längre. Här är bara ordinära, överarbetade och trötta människor. Och min favorit, Stuart MacBride, syns knappt till alls. Jag bryr mig nästan inte om alls vad som händer dem.

Det tog mig inte heller speciellt lång tid att lista ut hur allt hängde ihop, man fick väldigt tydliga indikationer på märkligt beteende och det gjorde mig omåttligt besviken. Att det till på köpet blev en massa lösa trådar kvar hängandes när boken var utläst hjälpte inte ett dugg. Jag ska ju erkänna att mitt fokus inte var på topp medan jag läste, men vad var det där för antydning om Burrows/Burroughs i slutet? Och vad var det egentligen som orsakade bränderna (förutom gissningen)? Och omslaget, visst är det snyggt, men har jag helt missat vad trollsländan/broschen(?) har med saken att göra? Och hur ska det gå med Emma?

Jag vet att det förmodligen låter som att jag avskydde boken, det brukar göra det när jag blir så besviken, men den hade sina bra och spännande stunder också. Den levde bara inte upp till mina förväntningar. Alls. Men jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien och hoppas då att framför allt humorn är tillbaka.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,76 (beräknat på 8 betyg).
Goodreads hade den 3,98 i genomsnitt (beräknat på 1 234 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Själarnas bok: Bokstunder, Läsa & Lyssna och Zellys bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. En bra analys Du fick till där, jag tycker också den var rörig och svår att fastna för. Trots det tyckte jag om den till viss del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte riktigt optimal, om man säger så, men jag längtar redan efter nästa bok :)

      Radera
  2. Den här dök ju upp i brevlådan utan att jag önskat det och utan att jag läst del 1. Jag velar verkligen om det här är en serie för mig och just nu känns det inte så. Så då står jag med en hyllvärmare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kunna läsa den här andra delen utan att ha läst första. De hängde inte ihop på det viset, tycker jag. Det tråkiga är ju då att första boken är mycket bättre... ;)

      Radera