måndag 9 november 2015

Film: This is where I leave you

Titel: This is where I leave you
Originaltitel: This is where I leave you
Genre: Komedi
Regissör: Shawn Levy
Manus: Jonathan Tropper (bok)
Skådespelare: Jason Bateman, Tina Fey, Jane Fonda, Adam Driver, Rose Byrne
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på DVD 30 oktober 2015





Handling
Fyra syskon tvingas återvända till sitt barndomshem när deras far dör. I en vecka måste de bo tillsammans och sitta shiva. De fyra syskonen, deras lite väl öppna mor, makar, före-dettingar och annat löst folk har en hel del att reda ut.

Min kommentar
När jag läste boken så hade jag ingen aning om att den skulle bli film, men när jag hörde det blev jag väldigt glad. Och nyfiken. Det är ju inte alltid som filmatiseringar blir bra.

Det här är faktiskt något så ovanligt som ett fall där jag tycker filmen är bättre än boken. Mest beror det kanske på att Judds sexfantasier är helt borta, tack och lov. I boken råkade man ut för dem så fort Judd såg en kvinna. Annars tycker jag att den följer originalet väldigt bra, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är Jonathan Tropper själv som skrivit manus.

Egentligen är det nog fel att kalla den här filmen för en komedi, den är i så fall mer en svart komedi, men dramakomedi passar nog bäst. Mitt i allt det roliga, och här finns en hel del dråpliga situationer, finns det en del djup också. Den visar på ett bra sätt hur viktigt det är med familj, även om man kanske inte älskar den hela tiden. Men mot en yttre fiende håller man ihop.

Familjen är inte alltför dysfunktionell, inte så att det blir överdrivet, men de är väldigt annorlunda. Barnens uppväxt, med en mor som berättat i stort sett allt för alla (inklusive otroligt pinsamma detaljer i uppväxten) i sina böcker, har inte alltid varit så lätt och de verkar inte ha pratat med varandra på länge. Om någonsin. Så kan det nog bli om man växer upp med en terapeut.

Skådespelarna gör det fantastiskt bra och kemin är perfekt mellan dem. Jag känner mig verkligen med dem i allt. Dialogerna är bra och trovärdiga, replikskiftena är snabba och humoristiska. Och jag skrattar egentligen inte åt dem, utan med dem. Jag blir verkligen berörd av de här människorna.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 514 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 46 248 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Jag började läsa boken, men gav upp eftersom jag inte gillade den. Filmen tyckte jag däremot om! Jag kan tänka mig att se fler Tropper-filmer, men böckerna får vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, filmen är riktigt bra, men jag gillar nog Tropper i bokform också. Även om nu den här faktiskt var bättre än boken :)

      Radera
  2. Vad bra. Har funderat på boken men då ser jag filmen istället tror jag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är inte på något sätt dålig, men filmen är mycket bättre :)

      Radera
  3. Det lät som en film för oss. Men så var det det där med att läsa boken först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man vill ju gärna göra det, men man måste ju inte läsa boken alls...

      Radera
  4. Tar till mig tipset på både bok och film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är helt OK och filmen är riktigt bra :)

      Radera