måndag 16 november 2015

Film: The theory of everything

Titel: The theory of everything
Originaltitel: The theory of everything
Genre: Drama
Regissör: James Marsh
Manus: Anthony McCarten, Jane Hawking (bok)
Skådespelare: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Harry Lloyd, Charlie Cox, Emily Watson
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: UK
Längd: 118 min
Serie: -
Såg den på DVD 6 november 2015





Handling
Bara tjugoett år gammal fick Cambridgestudenten Stephen Hawking beskedet att han drabbats av en sjukdom som angriper hans motoriska funktioner, hans tal och rörelseförmåga. Han har två år kvar att leva meddelar läkarna. Men Stephen vägrar att acceptera sitt öde och med otrutet stöd från sin unga hustru kämpar han mot sjukdomen för att kunna slutföra sin doktorsavhandling. Femtio år senare bidrar Stephen Hawking i högsta grad fortfarande till förståelsen av vår värld som en vetenskapens frontfigur med sin fascinerande grand unified theory och ett outtröttligt hopp att finna vägen till Teorin om allt.

Min kommentar
Jag har egentligen alltid fascinerats av fysik, rymden och matematiska genier (förutom när jag själv gick i skolan då) och det verkar lite som det gått inflation i filmer om genier just nu. Den ena filmen efter den andra dyker upp och jag är inte sen att se dem.

Det här är inte en film om geniet Stephen Hawking och hans teorier. Det är en film om hur uppslitande det är att drabbas av en dödlig sjukdom när man är 21 och precis blivit kär. Det är en film om hur uppoffrande kärlek ser ut. Det är en film om relationen mellan Stephen och hans fru Jane. Jag gillar speciellt att Jane inte framställs som den goda, självuppoffrande kvinnan som är lycklig över att stå bakom sin man. Hon gör allt det där, men speciellt lycklig verkar hon inte. Jag får känslan att hon ställde upp på två års vårdande av Stephen. Vad hon fick var decennier.

Hawking, som väl måste vara förra århundradets skarpaste hjärna framställs inte som någon nörd (som de i Big Bang Theory), han är social och... nåja, trevlig är kanske för mycket sagt. Han har samma åkomma som verkar drabba alla genier, han är lite lynnig och nedlåtande. Jag har egentligen inte sett Eddie Redmayne i någon större roll, men jag är helt säker på att han kommer att få många erbjudanden efter den här filmen. Han är helt enkelt lysande. Och det gäller de andra skådespelarna också.

Tempot är långsamt och med små medel berättas om kampen mot sjukdomen, en kamp som inte går att vinna, men som i bästa fall kan sluta oavgjort. Inget är överdramatiserat eller tårdrypande sentimentalt, men berörd blir man.

Filmen bygger tydligen på Jane Hawkings bok (som jag nog måste försöka få tag i nu) och jag vet inte hur väl den motsvarar sanningen, men eftersom den verkar vara godkänd av båda Hawkings så gissar jag att den inte är alltför långt från verkligheten. Det är i alla fall en fantastisk historia.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 2 095 betyg).
IMDb hade den 7,7 i genomsnitt (beräknat på 214 904 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

10 kommentarer:

  1. Jeg har sett denne gripende filmen, og blogget om den også. Enig med deg i at det var en troverdig film.

    SvaraRadera
  2. SV: Igguldens serie om Djingis Khan är helt fantastisk. Har även läst alla utom sista delen om Julius Caesar. den är också bra men slår inte den om Djingis. Första delen av serien om Rosornas krig passar mig perfekt. Har alltid tyckt om att läsa om Englands historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl det jag misstänkte. Får nog ta och skriva upp vad första boken om Djingis Khan heter, så jag vet om jag ser den :)

      Radera
  3. Intressant. Jag hade nog sett den här så småningom oavsett, men nu måste jag ju. :-)

    SvaraRadera
  4. Världen kan vara tacksam över att de bestämde sig för att kämpa! Stephen Hawkings har varit med i Big Bang Theory några gånger, det om något är ju ett tecken på att han är rätt kul och social!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar i alla fall ha självdistans och inte ta sig själv på alldeles för stort allvar :)

      Radera
  5. Det är verkligen en riktigt bra film. Eddie Redmaynes Oscar är så välförtjänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att kolla upp denne Eddie Redmayne efter att ha sett filmen, bara för att se vem han är. En fantastisk rollprestation.

      Radera