onsdag 2 september 2015

"Kanske är det allt du behöver veta" av E. Lockhart

Genre: Drama
Antal sidor: 258
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: We were liars
Översättare: Carina Jansson
Serie: -
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2015
Format: Pocket
Källa: Rec ex
Utläst: 15 augusti 2015






Första meningen: Välkommen till den förträffliga familjen Sinclair.

Baksidetext
Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före den femtonde sommaren. Somrarna tillbringar den förmögna familjen Sinclair på sin privatägda ö utanför Massachusetts kust. På den polerade ytan är de atletiska, långa och attraktiva och ingen är misslyckad.

Den femtonde sommaren händer något som förändrar allt. Något som Cadence förtränger minnet av, och ingen vill berätta sanningen för henne. Men vad var det egentligen som hände?

Min kommentar
Snart sagt alla har väl läst den här boken. Och inte bara läst utan även tokhyllat, tokälskat och nästan allt tok-positivt ord. När den kom som pocket kunde jag inte längre stå emot så nu återstår bara det svåra att skriva något om en bok som allt redan är sagt om.

Jag tror dessvärre att vi kommer lite på kant redan från början, boken och jag. Allt det här överdramatiska (Sedan tog han fram en pistol och sköt mig i bröstet. [...] Kulan slet upp ett stort hål och mitt hjärta rullade ut ur bröstkorgen[...]) får mig nästan att gå i taket och jag blir så less på det. Visst, jag förstår vad hon vill ha sagt och visst, det blir effektfullt, men efter femtioelfte gången så rycker jag bara på axlarna. Förutom just den biten så gillar jag språket, det flyter på och sätter stämningen på ett väldigt bra sätt.

Vi får följa Cadence och hennes funderingar, allt berättas i en väldigt cynisk ton som tilltalar mig, hon vet att något är väldigt fel med hennes familj och det sätt de lever på, men hon kan inte göra något åt det. Jag är ju skeptiker av födseln så precis som Cadence anar jag att något inte står riktigt rätt till, men jag kan inte uppbåda tillräckligt med intresse för att bli nyfiken på vad det är som egentligen hänt. Kanske hänger det ihop med att jag i mitt stilla sinne avskyr dem allihop. Jag har svårt att relatera till nonchalanta, hagalna människor. Dessvärre är nog denna tragiska historia inte alls otänkbar i verkligheten.

Så hur var det med slutet då? Jag kan inte påstå att jag blev särskilt överraskad eller faktiskt ens tagen, även om det var en aning oväntat. Luttrad som jag är efter allt det överdramatiska. Trots allt så är inte temat nytt, jag kanske inte har läst någon bok, men väl sett filmer. Och precis som i en ganska välkänd film så kände jag ett nästan oemotståndligt sug att läsa igen bara för att kolla om det stämmer. Filmen har jag sett om många gånger, men boken orkar jag nog inte läsa igen. Trots att den är väldigt lättläst och inte tog många timmar att ta sig igenom. Egentligen har jag bara en fundering. [spoiler]Är det inte lite märkligt att mejlen inte studsar efter två år? Jag vet att min skulle göra det i alla fall.[/spoiler]

Något är det ändå som fångar in mig och förmodligen är det berättarsättet. Jag är väldigt svag för historier som berättas lite i taget. Kanske är det allt du behöver veta.

Boktipsets estimerade betyg var 4,7 och genomsnittet 3,67 (beräknat på 70 betyg).
Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 149 475 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Kanske är det allt du behöver veta: Bokugglan, Lingonhjärta och Romeo and Juliet.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. Är jättesugen på att läsa den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tog inte många timmar att läsa ut :)

      Radera
  2. Jag är lite nyfiken på denna men det har inte riktigt blivit att jag har läst ännu. Vi får väl se om och när det blir!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt snabbläst, tar i stort sett bara några timmar.

      Radera
  3. Jag tillhörde ju de där som älskade boken trots hypen. Det var både språk och berättarstil. Men jag har lättare att ha överseende med vissa saker när jag läser på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så svårt för det där överdramatiska, men det är väl så ungdomar fungerar :)

      Radera
  4. Den här författaren är jag sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag hade gillat den ännu bättre om jag varit i rätt målgrupp :)

      Radera
  5. Jag tyckte om den men blev inte så tagen av den. Sen vet jag inte om det stora antalet hyllningar höjde förväntningarna rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag blev inte heller speciellt tagen av den, visst, det var en sorglig historia, men allt det överdramatiska förtog en del av det.

      Radera
  6. Kul att läsa dina tankar! Just det melodramatiska, ja! Jag nickar åt mycket du skriver, men tänkte faktiskt inte på det där som du skrev i spoilern, men så är det ju så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt svårt för överdrifter, speciellt om de kommer hela tiden. Det tar bort udden på något sätt.

      Jag är ju lite av en tekniknörd, också, så det är alltid sådana saker som jag funderar på :)

      Radera