lördag 25 april 2015

Liebster Award. Många frågor och svar blir det

Jag har blivit nominerad till Liebster Award av Snowglitter, Ewelinas Bokblogg, Fantastiska berättelser, Boklysten, Mest Lenas Godsaker och Eva Holmquist. Tack snälla ni!

Hur gör man nu då?
1. Länka tillbaka till personen som nominerade dig.
2. Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig.
3. Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare.
4. Gör 11 frågor till dem som du nominerar.
5. Meddela de nominerade via social medier/bloggar.


Frågorna från Snowglitter

1. Vad är det bästa med att läsa?
Jag förstår nog egentligen inte frågan... Avkopplingen säger jag väl då.

2. Vem är din absoluta favoritförfattare?
Stephen King.

3. Hur många böcker läser du per månad?
Det ligger nog på 6-7 stycken.

4. Vad gör du om en bok är riktigt dålig och seg?
Fortsätter att läsa.

5. Hur många bokmärken har du?
Ett tiotal kanske, men jag använder bara ett.

6. Vilken är den bästa deckaren du läst?
Nej, det går inte att svara på. Jag läser ju kanske 60 deckare om året. En som ligger bra till är i alla fall Barn 44 av Tom Rob Smith.

7. Finns det någon karaktär från någon bok som är väldigt lik dig?
Ove?

8. Vilken är den bästa boken du läst på engelska?
Jag kan inte svara på det eftersom jag sällan (aldrig) läser engelska böcker.

9. Köpa eller låna böcker?
Köpa. Naturligtvis.

10. Vilken var din favoritbok när du var liten?
Hur liten då? Jag vet att jag terroriserade mina föräldrar med Rödluvan när det var dags för godnattsaga.

11. Har du någon gång träffat en författare? Vem i så fall?
Träffat och träffat... Jag har fått böcker signerade av Fredrik Backman, Anne Liljeroth och Anna Karolina, men träffat? Nej.


Frågorna från Ewelinas Bokblogg

12. Vilken/vilka böcker läser du just och vad tycker du om den?
Isvittring av Solveig Vidarsdotter. Den är helt OK, men jag läser den som, så kallad, e-bok, men det är bara en pdf-fil och det verkar som att någon bara har scannat in boksidorna för det går inte att ändra vare sig teckensnitt eller storlek. Och dte är så smått att jag får ha läsplattan ungefär 10 cm från näsan när jag läser...

13. Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa i sommar?
Alla? Jo, jag hoppas få Stephen Kings nya bok, Mr Mercedes, när jag fyller år och den ser jag fram emot att läsa.

14. Läser du böcker på andra språk än svenska?
Nej, helst inte.

15. Vilken är din favoritbokserie och varför?
Det här är ju en svår fråga, jag läser så otroligt många bra serier. Den som ändå måste ligga i topp är nog Stephen Kings Det mörka tornet. Den är spännande, rolig, romantisk och den har referenser till mycket annat som King har skrivit. Dessutom är han med själv...

16. Vem är din favoritförfattare just nu?
Se svar på fråga 2.

17. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok?
Det får nog bli Stekta gröna tomater (nu måste jag snart se om den).

18. Vilken författare skulle du vilja träffa? (Levande eller död)
Se svar på fråga 2 och 16.

19. Varför började du bokblogga?
Jag ville ha något att göra och lära känna olika bloggverktyg. Eftersom det enda jag har att skriva om, som eventuell skulle kunna vara av intresse för någon annan, är böcker så blev det det.

20. Vilken är den bästa bok som du läst i år?
Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson.

21. Vilka intressen har du förutom läsning?
Film och TV-serier. Se mig om i världen. Datorer.

22. Brukar du läsa om böcker?
Nej.


Frågorna från Fantastiska berättelser

23. Vad läser du för bok just nu?
Se svar på fråga 12.

24. Om du vann 1000 kronor som oavkortat måste spenderas på böcker, vad skulle du köpa?
Nu har jag inte exakt koll på hur många böcker man får för 1000 kronor, men detta är ett utdrag från min önskelista: Mr Mercedes av Stephen King, Mios blues av Kristina Ohlsson, Blod på snö av Jo Nesbø, Den gränslöse av Jussi Adler-Olsen, Odinsbarn av Siri Pettersen och Helveteselden av Karin Fossum.

25. Vilken är den senaste boken som har flyttat hem till dig?
Ensam på Mars av Andy Weir, som dök upp här i går eftermiddag.

26. Var handlar du helst böcker?
På Adlibris.

27. Vilken genre läser du allra helst?
Allra helst läser jag skräck och science fiction, men det blir mest deckare, eftersom det finns flest av dem.

28. Vilken bok har du läst flest gånger?
Se svar på fråga 22.

29. Nämn den senaste boken du valde att inte läsa klart?
Se svar på fråga 4.

30. Du förflyttas till en fantasyvärld, vilken magisk varelse skulle du helst vilja vara?
Om drakar räknas till magiska varelser så vill jag vara en sådan.

31. Vilken är din favoritsaga (saga som i folksaga - typ Askungen)?
Jag hoppas att Resan till landet Längesen av Elsa Beskow räknas till folksagorna...

32. I vilket format läser du helst?
Inbundet brukar ha större teckenstorlek, pocket brukar vara lättare att bära med sig. Så länge det är en pappersbok så duger den.

33. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?
Jag rekommenderar alla att läsa Barn 44 av Tom Rob Smith.


Frågorna från Boklysten

34. Vilken är din absoluta favoritbok?
Pestens tid av Stephen King.

35. Hur många sidor är lagom längd på en bok för dig?
374.

36. Finns det någon genre som du absolut inte vill läsa? Berätta gärna också varför.
Romantik läser jag helst inte. Det gör inget om det finns lite i böckerna jag läser, men hela böcker avstår jag gärna. Jag är nog ingen romantisk person...

37. Vilket är ditt favoritformat, inbunden eller pocket?
Se svar på fråga 32.

38. Vem är din favoritförfattare?
Se svar på fråga 2.

39. Vilken är din favoritserie?
Se svar på fråga 15.

40. Vilken bok inom din favoritgenre borde jag absolut läsa?
Om du inte har läst Det mörka tornet av Stephen King så rekommenderar jag den. Annars går vad som helst av samma författare bra.

41. Ungefär hur många böcker brukar du köpa per år?
Nej, usch. Jag vill inte svara på det. Pre-blogg låg det på en hyfsat normal nivå, mellan 20 och 40 ungefär. Post-blogg ligger det på över 100.

42. Hur många olästa böcker har du?
Just precis nu när jag skriver detta har jag 326 olästa böcker. Om jag bara räknar de som är mina.

43. Vilken är den sämsta bok du har läst?
Jag har tydligen läst tre böcker som jag gett 0,5 i betyg. Dessa är Djävulsklyftan av Colin Forbes, Saltstoden av Ole Korneliussen och Partisaner av Alistair MacLean. Ingen av dem är längre i min ägo.

44. Vilket är ditt drömyrke?
Programmerare.


Frågorna från Mest Lenas Godsaker

45. Vilken bokgenre tycker du bäst om att läsa?
Se svar på fråga 27.

46. Vem är din favoritförfattare?
Se svar på fråga 2.

47. Vilken har varit vinterns bästa bok?
Se svar på fråga 20.

48. Var läser du helst?
När det är den lite varmare årstiden så ligger jag helst på balkongen. Annars finns jag oftast i soffan.

49. Läser du helst tegelstenar eller gillar du tunna böcker?
Jag har en väldig dragning till tjocka böcker.

50. Läser du alltid mycket eller är du periodare?
De senaste åren har det varit en jämn takt.

51. Kommer du ihåg vilken bok som fick dig att fastna i läsandet en gång i tiden?
Nej, jag har läst mycket sedan jag var 6-7 och så långt tillbaka minns jag inte.

52. Läser du alltid färdigt böcker du påbörjat?
Ja.

53. Vilken bok läser du just nu?
Se svar på fråga 12.

54. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
Om jag hade kunnat och fått (för mig) så hade jag ätit ostbågar varje gång jag läser.

55. Nämn en bok som du tycker att alla borde läsa?
Se svar på fråga 33.


Frågorna från Eva Holmquist

56. Vilken bok läser du just nu?
Se svar på fråga 12.

57. Vilken typ av böcker tycker du bäst om?
Jag gillar spännande böcker, helst med ett problem att lösa.

58. Hur många böcker uppskattar du att du läser på ett år?
Någonstans mellan 70 och 80 blir det oftast.

59. Läser du e-böcker?
Ja.

60. Föredrar du tryckta böcker eller e-böcker?
Tryckta böcker.

61. Hur hittar du böcker som du vill läsa?
Jag behöver inte leta alls egentligen, boktips bara strömmar över mig från alla bokbloggare.

62. Var köper du flest böcker?
Se svar på fråga 26.

63. Om du bara får välja en bok som du läst senaste året, vilken bok skulle du rekommendera?
Lätt. Jag har bara gett full pott till en bok i år och det är Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson.

64. Var är din favoritläsplats?
När det är tillräckligt varmt så ligger jag på balkongen, annars finns jag på soffan.

65. Vilken bok längtar du efter att få läsa?
Se svar på fråga 13.

66. Läser du böcker fler gånger än en?
Nej.


Tredje punkten tänker jag faktiskt vara så fräck att jag inte gör. Det är liksom omöjligt att hitta en blogg som inte redan gjort denna. Förstår ni hur många det blir redan i andra rundan om alla nominerar elva? En bra bit över 100! Nästa runda är vi uppe i över 1000! Det funkar ju inte. Om du mot all förmodan inte fått den här nomineringen, så pekar jag på dig: Gör den! Du kan välja fritt bland de frågor som finns här ovanför :)

4 kommentarer:

  1. Hoppas du gillar Ensam på Mars! Jag tyckte ju den var en riktig höjdare. Själv har jag faktiskt inte läst Mörka tornet av King, men känns som jag får sätta igång med den serien nu? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag ska försöka läsa Ensam på Mars i maj, kan nog inte vänta längre än så. Det mörka tornet måste du läsa!

      Radera
  2. Kul att läsa :-) En av anledningarna till att jag sällan tar emot pdf beror på att e-böckerna är felformaterade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag vetat att det var en pdf-fil så hade jag inte velat ha den, men naturligtvis kallades den e-bok.

      Radera