tisdag 24 mars 2015

Topp Tio böcker från min barndom som jag skulle vilja besöka igen


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top 10 Books From My Childhood (Or teen years) That I Would Love To Revisit.

Det här var ju lite jobbigt och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka frågeställningen. Det får bli en salig blandning mellan barn- och ungdomsböcker, det de har gemensamt är att jag verkligen älskade dem. När det gäller serier eller väldigt produktiva författare så har jag inte valt en enskild bok.

1. Pricken av Margret Rey
2. Resan till landet Längesedan av Elsa Beskow
3. Böckerna om Plupp av Inga Borg
4. Alla böcker av Maria Gripe
5. Idolen av Stig Malmberg
6. Bento, den svarta hingsten av Ditha Holesch
7. Det blåser på månen av Eric Linklater
8. Allt av Jules Verne
9. Fem-böckerna av Enid Blyton
10. Äh lägg av, säger Steffe av Valter Unefäldt

20 kommentarer:

  1. Pricken och Fem-böckerna skulle jag vilja läsa om :) Jules Verne också, kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jules Verne skulle jag nog vilja läsa nu som vuxen, de böckerna håller nog än. Fem-böckerna är jag tveksam till om jag skulle gilla nu och Pricken... det räcker att jag ser omslaget så ler jag :)

      Radera
  2. Det blåser på månen läste jag aldrig som barn. Min sambo ligger på mig nu och tjatar om att jag bara måste läsa den så dne måste ju ha varit minnesvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den faktiskt för några år sedan, men har inte vågat ge mig på en omläsning. Tänk om den inte alls är så bra som jag minns...

      Radera
  3. Det blåser på månen var jag tveksam till som barn, men när jag läste den högt för barnen när de var små tyckte jag den var helt fantastisk!
    Och som sagt var - att vi fick just Resan till Landet Längesen gemensamt! Jag letade också upp den exakta titeln för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång ska jag läsa om Det blåser på månen. Och någon gång ska jag hitta Resan till landet Längesedan :)

      Radera
  4. Fem-böckerna kommer jag ihåg och har läst och skulle vilja prova på igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en hel hög av dem, men de har försvunnit. Precis som alla andra böcker jag hade :(

      Radera
  5. Åh Pricken-böckerna! Och Elsa Beskows bok! Maria Gripe läste jag först som nästan vuxen så den fick inte vara med på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket nostalgi den här veckan :)

      Radera
  6. Jules Verne och Enid Blyton läste även jag.

    SvaraRadera
  7. Jules Verne läste jag visst i skolan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag slukade jag hans böcker :)

      Radera
  8. Åh vilken rolig uppgift. Jag kan inte blogga om den för det är inte så jättemånga brittiska konstigt nog men mina tio favoriter är:

    Alexander och Trollmusen - Martha Sanders
    Hoppsan och Vilde Jim på äventyr - Ester Ringnér-Lundgren
    Farmorsresan - Edith Unnerstad
    Pysen rider - Edith Unnerstad
    Djuren i gamla skogen - Colin Dunn
    Ponnyklubben My på sommarlov - Anne-Marie Jakobsson
    Vackra Svarten - Anna Sewell
    Den oändliga historien - Michael Ende
    Lorangaböckerna - Barbro Lindgren
    Sprakfåleböckerna - Lisa Eurén-Berner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djuren i gamla skogen lästa jag också, det var en av de första jag läste på riktigt, alldeles själv :)

      Radera
  9. Plupp! Hur kunde jag glömma honom?!

    SvaraRadera
  10. Fem-böckerna gillade jag också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktiga äventyrsböcker det :)

      Radera