lördag 7 mars 2015

"Divergent" av Veronica Roth

Genre: Science fiction
Antal sidor: 362
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Divergent
Översättare: Katarina Falk
Serie: Divergent 1
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2012
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 12 februari 2015






Första meningen: Det finns en spegel hemma.

Baksidetext
I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

Min kommentar
Divergent. Jag undrar hur många gånger jag läst om den här boken/serien på olika bokbloggar. Boken har legat på min läsplatta i evigheter och jag var nog lite orolig när jag började läsa. Sönderhyllade böcker brukar inte alltid hitta sin väg till mitt hjärta.

I det här fallet behövde jag inte vara det minsta orolig för jösses, vad spännande den var. Det finns en del invändningar som måste göras (kommer till dem), men boken höll mig i ett järngrepp hela vägen. Jag kan se vissa likheter med den verklighet vi nu lever i, men jag tycker att all eventuell samhällskritik sköts väldigt snyggt. Karaktärerna är komplicerade (trots att de bara ska ha en egenskap) och vältecknade. Jag kommer dem nära. Även om jag ibland inte alls håller med i vad de tycker och gör så kan jag förstå dem. Tris reagerar dumt ibland, men förmodligen trovärdigt för en 16-åring. Jag har svaga minnen av att jag inte alltid var så rationell när jag var 16. Jag blir imponerad av historien och kan inte låta bli att undra hur man kommer på den.

Tyvärr får man bara en pytteliten aning om vad det är som hänt och varför allt ser ut och fungerar som det gör nu. Där skulle jag ha önskat mer information (kanske kommer i efterföljande delar?), speciellt skulle jag vilja veta vilket ärkenöt som kom fram till att en människa bara ska ha en egenskap. Andra frågor jag hoppas få svar på i nästa del är: Varför är det så farligt att vara mänsklig, eller divergent som det kallas här? För att vara en komplett människa så behöver man ju både osjälviskhet, ärlighet, kunskap, frid och mod, inte bara en av dem. Vad är det med tågen som går fram och tillbaka? Hur vet man vart tåget går när man bara hoppar på ett i farten? Varför sitter låset på insidan? Vad finns på utsidan? Varför och hur har De tappra ändrat sitt tankesätt? Det borde ju vara självklart för alla att mod utan hjärta och hjärna bara är grymhet och dumhet.

När det gäller det rent berättartekniska så var det kanske lite väl puttenuttigt, simpelt och naivt ibland, men jag väljer att bortse från det. Jag är ju inte riktigt rätt målgrupp. Det var kanske lite väl detaljerat och långdraget när de tränade på att slåss, det hände att jag tappade lite intresse där. Lite, lite förutsägbart var det också och det var ett evigt tjat om hur liten Tris var. Ett tag kände jag att om jag fick läsa en gång till att hon gjorde något bra, trots sin litenhet så skulle jag slänga boken i väggen (det gjorde jag inte, det hade varit synd på läsplattan).

Jag lyckades hitta Insurgent på bokrean och ska väl försöka läsa den så fort det bara går, men först ska jag se filmen Divergent. Den står redan här och väntar.

Boktipsets estimerade betyg var 4,0 (beräknat på 541 betyg).
Goodreads hade den 4,32 i genomsnitt (beräknat på 1 347 767 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Divergent: Lotten, C.R.M. Nilsson och Bokugglan.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

14 kommentarer:

  1. Jo, du får veta mer om varför allt ser ut som det gör och vad det är som har hänt i senare delar :) Minns att jag också reagerade på den knapphändiga informationen i Divergent, men att det samtidigt gjorde mig alltmer angelägen att läsa vidare i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver man en serie så är det ju lite onödigt att ha med allt i första boken, så jag hoppades på att informationen skulle komma i senare delar :)

      Radera
  2. Mera information är definitivt på kommande! ;) du kommer nog få svar på dina frågor.

    SvaraRadera
  3. Det berättartekniska drog ner betyget en hel del för mig, men annars håller jag med. Jag tänkte läsa Insurgent rätt snart för jag vet något som vill se den filmen här hemma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så Insurgent kommer redan som film... suck, känner mig hopplöst efter ;)

      Radera
  4. Svar kommer, men tyvärr blir inte fortsättningen lika bra som Divergent. Enligt mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att de flesta tycker att det blir lite sämre, men jag kommer inte att ha så höga förväntningar då :)

      Radera
  5. Jag har läst hela serien, inklusive novellsamlingen Four och jag tycker att alla böckerna varit riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det känns just nu så tror jag att jag nöjer mig med de tre böckerna. Jag är inte jätteförtjust i det där oskicket att plötsligt skriva fler saker som på något sätt ska in emellan de ordinarie böckerna.

      Radera
  6. Jag gillade den inte så värst mycket (sannolikt för att det här med dystopier inte är min favoritgenre) men har hört mycket positivt om den, inklusive fortsättningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag gillade dystopier innan jag hade ett namn på dem :)

      Radera
  7. Hoppas du kommer gilla resterande delar :) filmen är även riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar på om jag eventuellt ska se filmen i dag eller om jag väntar till nästa helg :)

      Radera