tisdag 3 februari 2015

Topp Tio böcker jag inte fattar att jag inte läst


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books I Can't Believe I Haven't/Want To Read From X Genre (for example I feel like I'm pretty well read in contemporary YA but there are some STAPLES I can't believe I haven't read. Or if you just want to books you WANT to read in a particular genre..not necessarily long overdue).

Den här var svår. Började gå igenom de listor som finns på bloggen över klassiker/mest betydelsefulla/bästa... När jag hade fyllt på några så insåg jag att det hade utkristalliserats en genre. Science fiction. Förr var det nästan det enda jag läste (nej, det var det inte, men det känns så) och ändå har jag missat en hel del och nu har det ju kommit en del nytt också.

1. Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
2. Du sköna nya värld av Aldous Huxley
3. Amerikanska gudar av Neil Gaiman
4. En tid för mirakel av Karen Thompson Walker
5. Enders spel av Orson Scott Card
6. Det oändliga havet av Rick Yancey
7. Främling på egen planet av Robert A. Heinlein
8. Ull av Hugh Howey
9. Återvändarna av Jason Mott
10. Artemis Fowl av Eoin Colfer

20 kommentarer:

  1. Nummer 4 kan jag verkligen rekommendera. Den var jättebra och tankeväckande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lämpligt nog så finns den på min boktolva i år så den kommer helt säkert att bli läst :)

      Radera
  2. Nummer 1-2 och 4 skulle jag väldigt gärna vilja läsa, jag med :) Amerikanska gudar är en bra bok, men inte riktigt Neil Gaimans bästa, och jag är ju väldigt förtjust i Artemis Fowl-serien, även om jag tycker att det märks tydligt att den riktar sig till yngre läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju sju böcker i serien om Artemis Fowl, men de har inte stått tillräckligt länge i hyllan för att jag ska läsa dem ;)

      Radera
  3. Ull vill jag också läsa men jag glömmer ständigt bort den. Det oändliga havet läste jag nyligen och tyckte att den var en enda lång gäspning... meen hoppas att du gillar den bättre! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ull känns som en bok för mig, men det dröjer nog ett tag till innan den blir läst.

      Radera
  4. Inte så länge sedan jag läste Artemis Fowl och gillade den så mycket att jag nog kommer att följa den serien.

    SvaraRadera
  5. Flera böcker som jag är intresserad av att läsa! Ull är väldigt sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ull såg jag på bokhyllorna i England för två år sedan, redan då kände jag att jag ville ha den :)

      Radera
  6. Där var det några böcker som man borde läsa.

    SvaraRadera
  7. I den genren så skulle jag inte ha en aning ens om vilka böcker jag missat ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter kanske konstigt, men jag tänkte inte ens på deckare till denna :)

      Radera
  8. Åh här har jag inte läst någon, men jag är nyfiken på flera däribland nr 3, 4 och 8. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tid för mirakel kommer jag alldeles säkert att läsa i år, den finns med på min boktolva :)

      Radera
  9. Har läst 4,8 och 9 på din lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fattat det som att TV-serien Resurrection bygger på boken Återvändarna. Det tog mig evigheter att förstå det :)

      Radera
  10. Du sköna nya värd hade jag lite svårt för trots att det inte var en sån tjock bok, vi klickade helt enkelt inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ju ibland, men samtidigt är det ju bra att man inte gillar alla böcker. Då hade det blivit väldigt många man vill läsa :)

      Radera