måndag 5 januari 2015

Finish That Series Challenge 2015

Redan i höstas insåg jag att jag har på tok för många påbörjade serier bland mina olästa böcker. När jag räknade så fick jag det till 45 stycken. Då bestämde jag mig för att 2015 skulle bli året då jag avslutade ett gäng av dem.

I början av december så såg jag Book Obsessions inlägg om Finish That Series Challenge 2015. Om inte detta är ett tecken så vet inte jag. Naturligtvis hoppar jag på den!

Reglerna är följande:
1. Serien måste vara HELT AVSLUTAD för att den ska räknas in i utmaningen.
2. Om hela serien inte är publicerad än så gäller det att läsa upp till den senast publicerade delen.
3. Det är valfritt om mellannoveller ska räknas.
4. Du behöver inte påbörja serien under 2015, bara avsluta den.
5. Serien måste ha minst 2 delar publicerade redan för att det ska räknas.

Jag har bara valt bland påbörjade serier där jag har alla hittills utgivna böcker. De serier och böcker som jag tänkt mig är dessa:

Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser
  • De ensamma
  • Styckerskan från Lilla Burma
Stockholm noir av Jens Lapidus
  • Livet deluxe
Annika Bengtzon av Liza Marklund
  • Du gamla du fria
  • Lyckliga gatan
HP Pettersson av Anders de la Motte
  • [buzz]
  • [bubble]
Arvtagaren av Christopher Paolini
  • Arvtagaren
Ewert Grens av Anders Roslund & Börge Hellström
  • Två soldater
Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen
  • Fasanjägarna
  • Flaskpost från P
  • Journal 64
  • Marcoeffekten
Victoria Bergmans svaghet av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist
  • Pythians anvisningar
Fredrika Bergman av Kristina Ohlsson
  • Davidsstjärnor
Karin Adler av Ann Rosman
  • Porto Francos väktare
  • Mercurium
  • Havskatten
Ölandskvartetten av Johan Theorin
  • Rörgast
Madeleine Edwards av Katarina Wennstam
  • Alfahannen
Emma Sköld av Sofie Sarenbrant
  • Andra andningen
  • Visning pågår
Annie Lander av Robert Kviby
  • Listan
Yngvar Stubø och Inger Johanne Vik av Anne Holt
  • Död i skugga
15 serier alltså och 24 böcker. Eventuellt får två serier räknas bort från den officiella utmaningen eftersom jag hört att både Jussi Adler-Olsen och Sofie Sarenbrant kommer med nya delar. Det borde väl gå?

14 kommentarer:

  1. Låter ju sunt att läsa ikapp serierna lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju många nya jag vill börja med :)

      Radera
  2. Jag har också tänkt att jag ska läsa ikapp serier i år; vi får se om jag hoppar på utmaningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ganska många som jag har en bok kvar i och det känns ju lite onödigt att de serierna aldrig blir avslutade :)

      Radera
  3. Eftersom du bara har 1 kvar i några så borde det ju gå. Men precis som du säger så kommer Sarenbrant ut med en ny (Avdelning 73).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får Sarenbrants serie bara vara i min inofficiella utmaning, om jag inte går och köper den nya delen och läser den direkt :)

      Radera
  4. Intressant utmaning. Själv lovar jag absolut ingenting vad det gäller läsningen det här året. Just därför kommer jag kanske att överraska mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, några löften ger jag inte heller, men jag vill verkligen läsa klart de här serierna :)

      Radera
  5. Ser superkul ut! Lycka till :)

    SvaraRadera
  6. Det här är en utmaning jag absolut borde hoppa på, men mitt problem är att jag hela tiden påbörjar nya serier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju lite det som är mitt problem också :)

      Radera
  7. Borde egentligen göra den här utmaningen med, drar mig för att börja nya serier nu för att jag har så många oavslutade. Ska försöka avsluta en del fast mer inofficiellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen hade jag tänkt att ha den lite mer inofficiellt, men sedan såg jag den här utmaningen :)

      Radera