torsdag 17 juli 2014

Ny författare för mig

För några veckor sedan fick jag ett mejl från Leopard Förlag med en fråga om jag var intresserad av att få ett förhandsexemplar av en, för mig, okänd författare. Attica Locke har jag aldrig ens hört talas om, så därför tackade jag givetvis ja till boken Svarta vatten.

Även om jag är skeptisk till blurbar av andra författare så kunde jag inte helt bortse ifrån att Dennis Lehane tydligen sagt "skulle förmodligen läsa telefonkatalogen om hennes namn stod på ryggen." Det ska i vilket fall bli spännande att läsa den.
Boken släpps i oktober. Är det förresten någon som vet när man får recensera ett förhandsexemplar? Ska man vänta till första recensionsdatum? Vilket det nu är...

13 kommentarer:

  1. Förlagen har olika idéer när det gäller recensionsdatum! Fråga! Jag har t.ex varit ganska tvungen att recensera någon bok på ett visst datum, något förlag har velat att man tidigast recenserar ett visst datum och vissa säger när det passar dig. Så fråga! (; (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag funderade på att fråga. Sedan kom jag på att det är mitt i sommaren och nästan alla har semester :)

      Radera
  2. Jag har också fått boken och funderar på samma sak. Någon gång har det varit OK att recensera förhandsex innan recdatum om man anger det i recensionen (att det är förhandsex). Men jag vet inte riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som gör mig ännu mer förvirrad är att i följebrevet står det att boken kommer i oktober, men om man tittar på Adlibris och Bokus så står det augusti.

      Radera
  3. Antagligen föredrar de att du väntar till första recensionsdatum. Men du får fråga dem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står inget recensionsdatum i brevet heller och just nu vet jag inte ens om boken kommer i oktober eller i augusti.

      Radera
  4. Jag har mailat dem med samma fråga, så jag kan skicka vidare svaret när det kommer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Det är ju onödigt att vi frågar samma sak, så det vore toppen om du kunde berätta vad svaret blev :)

      Radera
  5. Det allra vanligaste är att man skriver om en bok tidigast på rec-dag. Förlaget anger 21 oktober som rec-dag på sin hemsida. http://www.leopardforlag.se/press/utgivningsdatum/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju detta som gjorde mig lite förvirrad, på Adlibris och Bokus står det att den släpps 11 augusti. Det är ju lite skillnad mellan de två datumen. Vi får se vad de svarar på frågan, helt enkelt.

      Radera
  6. Jag fick denna med. Hade samma tankar ang att recensera den. Jag fick ett trevligt svar tillbaka där de hälsar att jag givetvis fick skriva att jag fått boken av dem som ett förhandsexemplar samt att den släppt i oktober, Men själva recensionen fick jag lägga upp tidigast 22 oktober.

    SvaraRadera
  7. Tittade nu på mailet 21 oktober var det visst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du hade ett svar :) Men jag känner mig fortfarande lite förvirrad av att bokhandlarna säger att den släpps i augusti. De kanske har fel datum, för det verkar underligt om man ska vänta i två månader på att få skriva om den.

      Radera